• Tjejligans mamma

tips någon ang. amningskuddar?!?

Jag vill ha en skön amningskudde.
    Har inte lust att puffa upp det med vanliga kuddar.
    Nu är det ju en hel djungel med olika sorter/korta/långa/olika märken/fyllningar...bla bla bla!
    VILKEN tycker du fungerar bäst & varför?
    Är du missnöjd med den du har, vilket märke & varför?

• Svar på tråden tips någon ang. amningskuddar?!?
  • Mia m Rasmus

Vet inte vilket märke min är, men köpte den på gekås. Funkar alldeles utmärkt

• Blå Flygare

Testa på BB, amningsrådgivningn, bvc. Jag fick testa mig fram en del innan jag hittade en som passade mig. Tyckte inte alls om de på BB för man skulle knö dem bakom ryggen, vilket ju inte går med en bebbe i armarna. Det blev en V-formad, men tyvärr lite för mycket stoppning i (o jag orkade aldrig tömma ur)

• Mollan

Jag har också föredragit de lite mindre kuddarna. Jag hade en bågformad med vanlig kuddstoppning till förra barnet och det fungerade bra. Jag gillar inte dem med kulfyllning. På BB hade de enormt stora amningskuddar som inte fungerade alls för mig, så till första barnet hade jag aldrig en riktig amningskudde. Man klarar sig så klart utan, men har man tendens att få ont i nacke/axlar/rygg är de värda varenda krona! Det är fantastiskt bra att ha mellan benen när man sover som gravid, för att minska foglossningsbesvär - så köp en redan nu!
    Provsitt med amningskudden i knät och känn efter hur högt du sitter med armarna och föreställ dig barnets position och var din bröstvårta är, så kan du välja en lagom stor. (Känns säkert urfånigt i affären, men vad sjutton..?)

• 4 Före 30

Sydde en själv... och stoppade med kulor från en gammal saccosääck... innan dess hade jag en man fick som premie med aff... den var också bra, tyvärr gav min syster bort den... tror den var från ng...
    Det bästa är ju med dem som man kan öppna... då kan man ta ur lite kulor allteftersom barnet växer...

• Silverkatten06

Vi har en L-formad (eller kanske V-formad?) från Baby Dan med hjärtan på - superbra! Nu sket det sig med min amning, men vi använder den fortfarande när sonen får sin kvällsvälling. Jätteskön även om man flaskmatar!

• hockeygirl

hej!
    Jag köpte en spöket laban i brio butiken redan i vecka 20 och den har varit kanon mot foglossning och att få rätt sovställning i början var det till och med så att min sambo tog den för han tyckte den var så skön att ligga med i soffan. så jag kan varmt rekomendera den. Den är i 100% bomull och kommer från rätt start jag vet att babyproffsen säljer den också med andra motiv t ex mummin och barbapappa.
    lycka till!

• Tjejligans mamma
    Mollan skrev 2007-08-06 19:40:19 följande:
    Jag har också föredragit de lite mindre kuddarna. Jag hade en bågformad med vanlig kuddstoppning till förra barnet och det fungerade bra. Jag gillar inte dem med kulfyllning.
    Jag har funderat på amn.kudde med kulfyllning...
    Borde de inte forma sig bättre efter bäbisens kropp än vad en med vanlig stoppning gör?
    Varför gillade du inte kulfyllningen?
  • Heidi 81

Väntar fjärde
    hade oxå tänkt sy en själv. var hitta du mall till kudden eller sydde du efter känsla?

• Heidi 81

Ällvira
    Oh va bra, tack så mycket.
    Haha har så mycket jag tänkt sy själv så kommer lätt kunna syselsätta mig tills december

• Mini81

Jag har köpt en amningskudde som heter Form Fix, är en typ av kulfyllning i men skönare kulor än i ex Sacco säckar. Lite i dyraste laget kanske men har hjälpt min nattsömn lite nu innan liten kommit. Kan verkligen rekommendera den ! Finns att köpa i de flesta välsorterade baby affärerna, men hittade den även på nätet http://babykoncept.jetshop.se/default.aspx . Hoppas du hittar någon du gillar!

• Tjejligans mamma
    Mini81 skrev 2007-08-07 09:16:11 följande:
    Jag har köpt en amningskudde som heter Form Fix, är en typ av kulfyllning i men skönare kulor än i ex Sacco säckar. Lite i dyraste laget kanske men har hjälpt min nattsömn lite nu innan liten kommit. Kan verkligen rekommendera den ! Finns att köpa i de flesta välsorterade baby affärerna, men hittade den även på nätet babykoncept.jetshop.se/default.aspx . Hoppas du hittar någon du gillar!
    Tack för tipset!
    Jo, priset var ganska högt...

Du har inte allt för långt kvar heller innan det är dags såg jag.
    Lycka till! :)
  • Mollan

Tjejligans mammam: Jag tyckte att den formade sig för mycket - man fick pyssla så jättemycket för att få det perfekt. Den vanliga fyllningen är mer förlåtande. Det jag vill åt är inte stöd för barnet i första hand, utan stöd och avlastning för mina armar och axlar. Jag brukar hålla barnet med minst en arm ändå. Om man vill amma helt utan att hålla i barnet kanske kulfyllningen är bättre?

• Tjejligans mamma
    Mollan skrev 2007-08-07 20:51:33 följande:
    Tjejligans mammam: Jag tyckte att den formade sig för mycket - man fick pyssla så jättemycket för att få det perfekt. Den vanliga fyllningen är mer förlåtande. Det jag vill åt är inte stöd för barnet i första hand, utan stöd och avlastning för mina armar och axlar. Jag brukar hålla barnet med minst en arm ändå. Om man vill amma helt utan att hålla i barnet kanske kulfyllningen är bättre?
    Åååh vad svårt det verkar vara bara för att köpa en enkel amningskudde...!
    Tack för ditt tips! :)
Svar på tråden tips någon ang. amningskuddar?!?