• mamma 03 05

hjälp mig med mitt vardagsrum

Vill ha lite hjälp med mitt vardagsrum, speciellt gardinval.

Har två beiga soffor (3+2) har tänkt att köpa till två fåtöljer. Väggarna är för tillfället gula, men ska målas i en beige variant nästa vecka. Soffbord, tvbänk och två andra höga skåp är i mörkt trä.

Vilken färg ska jag välja på gardinerna? Vilken typ av gardin är snyggast? Vill ev ha kuddar till sofforna i samma tyg som gardinerna.

Kan INTE sy själv så jag föredrar att köpa färdiga gardiner.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-06 16:14:23:
    Det är fyra fönster i vardagsrummet + en dubbeldörr ut till en balkong så det får liksom inte vara allt för dyra gardiner då det behövs ett gäng.

• Svar på tråden hjälp mig med mitt vardagsrum
  • mammatotoo

Kolla på hemtex, där dom säljer ut för 50% färdigsydda gardiner.
    Till dom färgerna passar tex. Vita omönstrade gardiner, sen kan du ju alltid piffa till det med en till favorit färg Det är nästan det som gör det och blanda kuddar i (vitt) o den andra färgen.

• mamma 03 05

Tack!!

Ingen mer som har lite idéer??

• Ansso

hmm.. svårt det där när man inte ser bild på exacta nyansen ..Men jag skulle nog ta panel-längder, en vit m. beiget mönster överlappad med en mörkbrun...tror jag ;)

• Ansso

två av varje i varje fänster såklart ;) ..o glömde tillägga att kuddarna skulle jag ta i fluffigt brunt tyg varvade med vita.

• Joico

Håller med Ansso. Fast jag hade nog tagit cremevita bakom och mörkbruna framför

• mamma 03 05

Tack för era svar.

Fler idéer??

Är så sugen på att fixa mitt vardagsrum NU!!

• Legolina

Beige och mörkt trä..

Låter som om det behövs en färgklick

Jag ska ha ljusgröna gardiner o kuddar i mitt nya vardagsrum (där jag oxå ska ha en beige soffa och mörkbrunt bord + tv-bänk)

Så satsa på grönt vettja

• eyry

åk till ruta, de har paneler billigt nu

Älskar mina 2 prematurer
  • mamma 03 05
    Legolina skrev 2007-08-07 11:56:48 följande:
    Beige och mörkt trä..Låter som om det behövs en färgklick Jag ska ha ljusgröna gardiner o kuddar i mitt nya vardagsrum (där jag oxå ska ha en beige soffa och mörkbrunt bord + tv-bänk) Så satsa på grönt vettja
    Ja eller hur, det behövs lite färg. Har faktiskt kollat på några gardiner som va lite åt det limegröna hållet :)
  • Elsans

Jag tycker limegröna eller mörkturkosa gardiner och kuddar. jag skulle nog tycka att det blir lite för färglöst med vitt eller beige.

• Anna Paulita

Det hade varit lättare med bilder på rummet, men personligen tycker jagatt hissgardiner är fina.  Som du ser på bilden av mitt sovrum här nedan.

De finns ju olika bred, IKEA syr upp efter önskemål också, efter deras tyger. Med beige passar vinrött väldigt bra, men det kan ju bli för "juligt", så kanske vitt. Vilka fler färger än beige vill du ha i rummet?

• Anna Paulita

Hade jag varit du hade jag målat rummet i offwhite eller vit istället, beige soffor mot en beige vägg....det kan bli väldigt fel och konstigt om nyanserna på soffan och färgen inte stämmer. Sedan kan man ha vita gardiner, vinröda och vita kuddar och en snygg vinröd matta.

• Elsans
    Åsa M A skrev 2007-08-08 17:02:54 följande:
    Jag tycker limegröna eller mörkturkosa gardiner och kuddar. jag skulle nog tycka att det blir lite för färglöst med vitt eller beige.
    Eller orange är ju alltid snyggt tycker jag! Fast en väldigt starkt orange så det inte ser konstigt ut mot allt det beige.
  • Kika77

Åh, jag har också beiga soffor och ska ha övriga möbler i vitt och riktigt mörkt trä. Tänker mig väggarna i vitt och gardiner och övrigt i en snygg grön, typ mörk ljusgrön om du förstår.

• Mamma Anna

Tycker det låter lite trist med beige och beige men jag skulle valt olivgröna gardiner. Och absolut ite panelgardiner! Kolla på Åhléns de brukar ha rätt snygga färdigsydda. Själv kör jag gardinlöst hemma

Svar på tråden hjälp mig med mitt vardagsrum