Efter en bouppteckning är klar...
... vad händer om det efter det kommer en räkning till dödsboet?
Får arvingarna betala dom då?
... vad händer om det efter det kommer en räkning till dödsboet?
Får arvingarna betala dom då?
nej inte om boupptäckningen är helt klar o alla bankkonton o så uppsagda
Oki.
Men t.ex nästa år deklaration då. Hur är det med den, om dödsboet t.ex. får betala tillbaka?
Hmm, man räknar väl ut skatt osv och pratar med skatteverket och betalar i förväg.
Oki.
Jag får ändå ringa dom på bouppteckningen så får väl fråga dom.
Någon sa nämligen att man ärvde skulder också. Hennes räkningar och så är betalda, dom som har kommit. Men så tänkte jag om man då kanske måste hålla undan pengarna ifall det kommer fler räkningar när allt är klart.
Man kan inte ärva skulder men en fodringsägare kan kräva att bouppteckningen görs om om inte alla fakturor tagits med. Då skall alla ev. pengar återbetalas till db:et och bouppteckningen skall ställas om.
Oj då!!
Ja, oki. Det är väl kanske bäst att dom får ligga orörda ett tag då, så det inte blir några överraskningar.
Man kan visst ärva skulder, men om hela bouppdelningen är klar och den avlidnes konton är avslutade så borde det kanske inte trilla in fler räkningar. Man får ringa de bolag som skickar ut och prata med dom. Så får vi göra.. Och vi har ärvt massor med skulder.. En del blir avskrivna om man har tecknat försäkring i det avtalet..
Kopierar från skatteverkets sida:
Kan man ärva skulder?
"Nej, man kan inte ärva skulder. Däremot så kan arvet minska på grund av skulder som den avlidne haft.
Ska man låna pengar gemensamt så är det bra om man kontrollerar vad som gäller om en av låntagarna avlider. Ibland så finns det försäkringar som täcker den avlidens del av lånet. Kontakta din bank!"
Dom skulder man "ärver" är dom ev lån eller borgensåtaganden som man tecknat gemensamt med den avlidne. Vanligast är väl det om make/maka avlider.
Jag jobbar i viss mån med bouppteckningar, dvs jag granskar dom och i något fall har vi bedömt att det varit meningsfullt att riva upp en bouppteckning om inte en skuld blivit införd, då skall det dock röra sig om lite större belopp!
Bouppteckningar är en hel djungel rent juridiskt, ibland vet inte skatteverket själva vad som gäller men oftast är det inte så himla komplicerat!
Det är ju lite svårt att veta exakt vad mamma hade för sig.
Min mormor, gick bort några månader före min mamma. Men mamma o hennes bror hade satt undan pengar till vinstskatten för mormors lägenhet. Måste jag ta med det som tillgånger Briar.. vet du det?
Hann inte ringa dom idag :(. Och såg nu att jag verkligen måste göra det, för på pappret jag fick hem stod det att bouppteckningen ska vara inne hos dom senast 4 månader efter dödsfallet. Men sen såg jag i tidningen man fick med att den ska vara klar 3 månader efter dödsfallet.