Den svenska "sköt dig själv" inställningen...
Läste nyligen lite i tråden om vad överviktiga lägger i matkorgen osv...och lade märke till hur många som svarade TS att man inte skulle lägga sig i vad andra gjorde utan sköta sig själv. Under hela min barndom och faktiskt i mitt liv hittills så har detta varit så självklart...att sköta sig själv...att jag inte ens tänkte på vilken underbar inställning det egentligen är. Kanske låter detta inlägg underligt, men saken är den att jag nu bor i Tyskland med min tyske make sedan ett tag. Tanken är att vi ska stanna här, och på det stora hela trivs jag här...om det inte vore för den förbaskade besserwisser-attityden som råder här, och att alla lägger sig i precis allt och säger det högt. Vilt främmande människor som kommer fram och påpekar att man cyklar på fel cykelbana eller vad det nu må vara. Alla är privata självutsedda ordningsväktare och man blir så less! Jag saknar Sverige och "sköt dig själv" attityden! Ni vet inte hur bra ni har det med ett så pass tolerant samhälle där man inte känner sig observerad hela tiden. *saknar*