• Kary

Den svenska "sköt dig själv" inställningen...

Läste nyligen lite i tråden om vad överviktiga lägger i matkorgen osv...och lade märke till hur många som svarade TS att man inte skulle lägga sig i vad andra gjorde utan sköta sig själv. Under hela min barndom och faktiskt i mitt liv hittills så har detta varit så självklart...att sköta sig själv...att jag inte ens tänkte på vilken underbar inställning det egentligen är. Kanske låter detta inlägg underligt, men saken är den att jag nu bor i Tyskland med min tyske make sedan ett tag. Tanken är att vi ska stanna här, och på det stora hela trivs jag här...om det inte vore för den förbaskade besserwisser-attityden som råder här, och att alla lägger sig i precis allt och säger det högt. Vilt främmande människor som kommer fram och påpekar att man cyklar på fel cykelbana eller vad det nu må vara. Alla är privata självutsedda ordningsväktare och man blir så less! Jag saknar Sverige och "sköt dig själv" attityden! Ni vet inte hur bra ni har det med ett så pass tolerant samhälle där man inte känner sig observerad hela tiden. *saknar*

• Svar på tråden Den svenska "sköt dig själv" inställningen...
  • Jagita

Ja det kan säkert vara skönt utan att folk lägger sig i. Typiska svenskar är väl dem som inte bryr sig mer om än sig själva:D

• aktuelle

man blir helt paff när främmande människor lägger sig , faktiskt.. har inte tänkt på hur det är i andra länder :D

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Kary

Fast det känns ändå som något otroligt vettigt jämfört med detta.

• Birgitta2

Jag både håller och inte håller med. Om jag ser en människa slå sin hund så lägger jag mig i. Punkt. Men jag har fått tillsägelse att det är hans hund och det skall jag fullkomligt skita i.

Sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten ställer jag inte upp på. Här handlar det om sunt förnuft och inget annat.

• marina7712

Sköt dig själv och skit i andra fungerar väl bara på ena hållet, eller?
    Man lägger sig gärna i hur andra sköter sina saker (även om man inte konfronterar dom) men man vill inte att andra ska lägga sig i hur man själv gör...

Egentligen så tror jag mest att vi är fega och inte vågar ta "fighten". Det är därför folk kan bli ihjälslagna mitt på ett torg i centrum...

Nej, sköt dig själv och skit i andra tror jag inte mycket på. Jag tänker inte låta grannen slå sin hund utan att jag lägger mig i. Inte heller ska barn behöva fara illa bara för att man ska sköta sig själv och skita andra.

Visst är det enerverande med folk som lägger sig i men hellre det än motsatsen...

• Kary

Tycker inte riktigt att det täcker även folk som blir ihjälslagna. Att sköta sig själv handlar väl snarare om att inte lägga sig i vardagliga saker som folk gör. Mer drastiska saker borde man självklart lägga sig i.

• Birgitta2
    Kary skrev 2007-08-06 21:34:56 följande:
    Mer drastiska saker borde man självklart lägga sig i.
    Vad är drastiskt? Ligger lite hos betraktaren. När husse sparkar på hunden? När en mamma tar väldigt hårt i sitt barn och skriker till det? Eller när en kille ger sig på en annan kille? Det är ju vardag idag. Och är det då drastiskt?

Knepigt det där.
  • Kary

Alltså allt det där är ju mer eller mindre drastiskt. Det jag menade var att folk säger till dig när du går över gatan när det absolut inte finns en enda bil i närheten men det fortfarande är några sekunder rött kvar. Eller om du råkar ha ner en prislapp i affären (5x5cm) och inte lyckas få dit den igen utan lägger den bredvid och går vidare. Eller om du cyklar på cykelbanan på vänster sida av vägen (det finns cykelbanor på båda sidorna) för att du ska till vänster snart, istället för att cyklar på höger sida 500m längre bort till ett övergångsställe, vänder och cyklar tillbaka de 500m igen.

• lavitaebella

Det kan ibland bli för mycket av "sköt dej själv" mentaliteten. Bot själv i Schweiz och här är det ibland extremt - tycker jag - och det blir liksom mer distans mellan människor.
    Jag tycker det är helt OK att man "ropar ut" det man känner & tänker...varför inte? I Italien & Frankrike då, t.ex. där communiceras det mycket mer människor emellan...tycker jag mycket bättre om!

Svar på tråden Den svenska "sköt dig själv" inställningen...