• M plus J

Vectavir

Hej!

Inatt fick jag munsår    Alltid lika kul *not*
    Iallafall så gick ja till apoteket för att köpa munsårs salva. Då stog det på vissa att det inte ska användas om man var gravid. Fråga hon i kassan å hon ville inte sälja det till mig då. Hon tog fram vectavir som va i klassen svagare medel. Detta är ej testat så hon sa att jag skulle ringa bm. Men som alla vet så är det ju telefontider där som inte passar m.m så jag köpte det å använder ändå. Någon som vet nått om detta!?
    Borde man kanske låta bli? Jag ska till bm på onsdag men då är det ju nästan för sent att börja med salvan ändå....

• Svar på tråden Vectavir
  • Norrbagge

Jag hade låtit bli.. munsår går över, varför chansa om det kan vara skadligt för ditt barn?!

• cilla83

Jag frågade min bm om vectavir å jag fick då inte ta det

**--Bf 26 Juli--**
  • M plus J

sant att det går över men det är inte så skönt just nu heller. Har bara haft på det 2 ggr idag så ja använder inte så ofta som man brukar...
    Tänkte om nån frågat sin bm om detta innan? Vissa saker kan man rådgöra med läkare, det stog så på detta nämligen. Sjukvårdsrådgivningen visste inte   Dom läste bara va som stog på fass som ja redan visste...Jag fick välja själv tyckte dom....

• elink

fick oxå en blåsa på läppen i början av graviditeten, men det är bara att vänta ut....... trist men sant

• M plus J
    cilla83 skrev 2007-08-06 20:10:04 följande:
    Jag frågade min bm om vectavir å jag fick då inte ta det
    Jaså inte!? Usch då ska ja nog inte använda det mera!
  • cilla83
    M plus J skrev 2007-08-06 20:13:10 följande:
    Jaså inte!? Usch då ska ja nog inte använda det mera!
    Nä hon sa då att jag inte skulle änvända det eftersom det bekämpade virus, Du kan ju ringa i morgon å fråga din bm för det kan ju hända att dom kan rådgöra med läkare oxå.  Det kan ju va olika beroende på vilken vecka man är i för under vissa veckor ska man ju vara extra försiktig
    **--Bf 26 Juli--**
  • M plus J
    cilla83 skrev 2007-08-06 20:17:03 följande:
    Nä hon sa då att jag inte skulle änvända det eftersom det bekämpade virus, Du kan ju ringa i morgon å fråga din bm för det kan ju hända att dom kan rådgöra med läkare oxå.  Det kan ju va olika beroende på vilken vecka man är i för under vissa veckor ska man ju vara extra försiktig
    vilken vecka va du i då dom sa det till dig? Jag är i v 22 nu
  • Mama72

Man kan använda Healip under graviditet och amning. Finns på Apoteket, konstigt att som inte rekommenderade den.

Här är en länk:

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=212358&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Läs under punkt 2.

• cilla83
    M plus J skrev 2007-08-06 20:18:35 följande:
    vilken vecka va du i då dom sa det till dig? Jag är i v 22 nu
    Det hä var ju när jag väntade mitt första barn så jag kommer tyvärr inte i håg alls villken vecka det va i, men jag skulle nog av vakta å anväda den nu å ringa i morgon å höra.
    **--Bf 26 Juli--**
  • Majsan70

Numer finns det plåster för munsår som lindrar o hjälper till så det läker lite snabbare utan en massa skorpbilning osv. Inga tillsatser det o borde ju gå att använda även för gravida?

• M plus J
    Mama72 skrev 2007-08-06 20:22:31 följande:
    Man kan använda Healip under graviditet och amning. Finns på Apoteket, konstigt att som inte rekommenderade den.Här är en länk:www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jspäs under punkt 2.
    ja det va ju märkligt...kanske inte hade den. Jag va på sjukhusets apotek å där har dom inte allt tror jag...
  • M plus J
    cilla83 skrev 2007-08-06 20:17:03 följande:

Hmm ja...jag tar inte på mera då... kanske bättre att låta det läka ut av sig självt ändå...sen ska ja iaf fråga henne på onsdag för att se vad dom säger så jag vet om ja borde ha ångest eller inte    

• elink
    Majsan70 skrev 2007-08-06 20:23:57 följande:
    Numer finns det plåster för munsår som lindrar o hjälper till så det läker lite snabbare utan en massa skorpbilning osv. Inga tillsatser det o borde ju gå att använda även för gravida?
    jag var på apoteket och frågade om munsårsplåster. på dagarna finns det en sköterska där som man kan fråga. (i alla fall på apoteket närmast mig) hon avrådde från dylika plåster då det inte fanns så mycket forskning på dessa i kombination med graviditet. och ärligt talat, visst man e ju inte snygg med blåsor och sår men visst kan man för sitt barns skull lägga fåfängan på hyllan ett litet tag?
  • charmmiss

Jag fick världens munsår precis när jag hade blivit gravid, har aldrig fått så mycket, det var både över och under läppen fick sjukskriva mig 3 dagar, gjorde så jäkla ont.
    Använde då vectavir, men jag visste inte att jag var gravid. Pratade senare med läkare och hon sa att det berodde på hormonförändringar i kroppen som gjorde att det blev så mycket.
    Hursomhelst sa hon att man inte ska använda vectavir när man är gravid eller ammar.
    något som funkar på mig o som är bra mycket bättre än vectavir är faktiskt aloe vera. Testa det, för det är ok att använda när man är gravid.

• M plus J

Jag pratade med min bm å hon avrådde mig från att använda det just för att dom inte har forskat på det så mkt, just därför måste dom skriva att man ska rådfråga läkare innan användning. Zovirax fick ja använda men kände att ja lika gärna kan låta det vara utan salva. Baddar med salubrinlösning å har på lite zinkpasta istället så nu ä det redan på väg bort
    Jag behövde inte va orolig över att ha haft på det 2ggr igår men det kändes ändå inte rätt därför struntar jag i det....som någon skrev, får väl lägga fåfängan på hyllan ett tag

• Madonna

Fick ett ordentligt utbrott av munsår i förrgår(stark sol!) och drog iväg till Apoteket för att köpa Zovirax(hjälper bäst på mig!). Där var de inte så pigga på att att jag som gravid (v 23) skulle använda den. Köpte istället Healip och munsåret har bara blivit värre o värre, den fungerar alltså inte alls! Har ju hört att munsår kan bli värre när man är gravid och det kan jag lova, det blir det! Har aldrig haft så här mycket förut, onda blåsor på HELA överläppen och hela vägen upp mot näsan. Svullen och ont i hela ansiktet och huvudvärk! Hemskt! Man ser ju inte så vacker ut direkt...

MEN, idag ringde jag min barnmorska som inte heller kunde rekommendera den salvan enligt hennes "bok". Hon sa att jag skulle rådfråga en läkare på vårdcentralen. Det gjorde jag och enligt nya rön så är Zovirax OFARLIG att använda för gravida!!! Lyckan är fullkomlig! Hon läste innantill: eftersom ytan är så pass begränsad så blir ej koncentrationen i blodet så hög att någon risk föreligger för fostret.

Gissa vart min sambo är på väg just nu?? Japp, Apoteket!!!

Svar på tråden Vectavir