• Que Sera Sera

Kikärtor, ej uppblötta. Snabba svar.

Jag behover ha kikartor i en ratt, undrar om man kan koka dem for att dom skall bli bra da dom inte ar uppblotta sen innan?

Om det gar att koka, racker det att det smabubblar lite eller maste dom 'hardkokas' och hur lange maste man koka dem?

Tacksam for svar,
    - Q

Min ängel, min skatt...
  • Svar på tråden Kikärtor, ej uppblötta. Snabba svar.
  • Gibiesmamma

de bör blötas innan, och sen kokas ungefär en timme.. annars finns det ju kikärtor på burk, men tänk då på att skölja ordentligt

lycka till!

• Tessidess

använd burk kikärtor istället.

Kikärtor MÅSTE blötläggas innan :-/

• Mint

Ja, de måste ligga i blöt, i 12-24 timmar innan kokning. Ett bra tips är att blötlägga och koka en hel förpackning, och sen förvara i lagoma påsar i frysen - då behöver man aldrig köpa de onödigt dyra burkkikärterna.

• Mornie Alantie

Ville bara säga att jag äter massor äv kikärter, kokar då egna, billigare så. Jag blötlägger aldrig. Det behövs inte. Tar bara lite längre tid att koka.

• Tessidess

Jag har hört att det är ett gift i kikärtorna som försvinner när man blötlägger. Vet dock inte vad det heter och kan inte förklara det närmare på rak arm. Borde stå på nätet.

• Mornie Alantie

Tessidess skrev 2007-08-07 22:02:49 följande:

Jag har hört att det är ett gift i kikärtorna som försvinner när man blötlägger. Vet dock inte vad det heter och kan inte förklara det närmare på rak arm. Borde stå på nätet.
    Har googlat, det jag hittar är att det finns något som gör dem svårsmälta. Detta försvinner dock vid kokning. Inget med blötläggning att göra. Är heller inte farligt, men kan orsaka gaser mm.
Svar på tråden Kikärtor, ej uppblötta. Snabba svar.