när vända bebis framåt i bärsele
som de står ovan....
som de står ovan....
När dom orkar stödja huvudet själva. Och inte för långa stunder i början.
Helst inte. Man får väldigt lätt ont i ryggen själv, och det är en väldigt icke-ergonomisk position för ett litet barn. Som att vara upphängd i en stringtrosa (Iallafall om vi pratar baby björn, men det är väl den enda selen som tillåter en att ha barnet i framåtposition, de andra seltillverkarna har gått ifrån det).
Äldre barn kan förstås tycka att det är kul att kika runt på omgivningen, men då är det lättare både för en själv och barnet att bära på ryggen. Riktigt små barn har sällan behovet att se sig kring, utan kommer vara jättenöjt med att få gosa in sig i mot din bröstkorg (och lämna ett par härliga dreggelfläckar efter sig
Lycka till med bärandet!
Man brukar rekommendera att vända framåt först vid 12-18 månaders ålder. Det gäller förstås både i sele och i vagn eftersom problemet är detsamma: att barnet tvingas möta för mycket intryck och inte har någon möjlighet att vända sig bort för att värja sig mot dem.
Hemma där det är lugnt och utan alla dessa framrusande nya intrycken går det förstås bra att ha barnet framåtvänt tidigare även i sele och förståss ändå vara varsam på om barnet blir överstimulerat...
Jag vände min lille prins när han var ett par månader gammal. Det gick alldeles utmärkt! Han blir inte orolig av alla intryck!
tack för alla svar. känner nog när min lille plutt blir mogen för det. vi änvänder mest selen hemma å så ,så för mkt intryck blir de nog inte. han säger ifrån ifall han ledsnar.
kram på er alla härliga föräldrar å bebbar