• Yohanna85

vad är bäst?

Vad är igentligen bäst för barnen? Jag har en bonuspojke på 4 år och vi har nyss fått ett gemensamt barn jag och min sambo. I vår kommun har de som "regel" att jag inte får ha bonusen mer än 15/tim i veckan. Och vi har gjort så att han går där mellan 13-16 varje dag mån-fre. Vi vaknar vid 9 tiden, äter frukost ... min sambo hittar på lite med sin son innan han lämnas på dagis. Jag hämtar honom vid 16.00 sedan så lägger han sig vid 19.00.

Förut har vi haft honom när sambon jobbar dag! och då har sambon lämnat sonen vid 7... sen har han varit där till 16. Men hade inte denna regel funnits så hade vi nog gjort som så att jag hämtar honom tidagare efter lunch!

Men jag sitter här nu ganska klyven. Skulle vi ha honom dagveckorna om vi fick ha honom mer än 15 tim på dagen? Jag vet inte, vad tror ni är bäst för ett bonusbarn!?
    Han verkar ju må bra, och har mått bra även när han gick mer på dagis.

Jag vill ju bara göra det som är bäst för alla, och jag hoppas att detta är en bra lösning vi har!

Så skit nu i alla regler hit och dit! vad är det ni tror är bäst för ett bonusbarn och det biobarn som nu kommit till?

• Svar på tråden vad är bäst?
  • Kajee

Jag tror inte jag riktigt förstår. Men om det är ett bonusbarn eller inte hör väl inte hit? Så gör det som du tycker passar de här syskonen och er familj bäst.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Yohanna85

många vill ha sina bonusbarn på dagis under sin föräldraledighet... är det rätt eller fel? tänker man då på bonusbarnet eller sig själv? vad är igentligen bäst?

lite mer kortfattat... hoppas några mer förstår vad jag vill få fram för diskussion?

• AnnanAnna

Alltså det är ju en fråga som är jättesvår att hitta ett svar på, det borde ju bero på en massa saker som barnets ålder, hur länge han/hon gått på dagis, hur många barn man har o.s.v.

Hur nära man står sitt bonusbarn, alltså hur länge man känt varandra och ifall man skulle få en schysst vardag hemma tillsammans med bonusen och den lilla nyfödda.

Efter vad jag kunnat läsa här på FL så resonerar ju även bonusmammor olika, även om det verkar vara så att i de flesta fallen man skriver om något sådant så anser bonusmammor att det är skönt att vara föräldralediga med bonusen på dagis mer än 15 timmar, och biomammorna blir upprörda över detta och tycker att man då särbehandlar.

Om min bonus hade varit dagisbarn hade jag nog funderat på att ha henne på dagis lika många timmar som hon var den vecka hon var hos mamman. Om jag blev förälder för första gången alltså, och kände att jag ville komma in i allting och skaffa rutiner för bebisen och mig.
    Vissa dagar kanske hon skulle behöva vara där alls eller kortare tid, självklart, men som regel hade jag nog försökt köra samma tider som hos mamman.
    Det är mina tankar, inte något jag säger skulle passa alla eller är rätt eller fel.

Jag hade tyckt det var extremt jobbigt att inte kunna vara nybliven mamma på dagarna utan ha ett till litet barn som kräver mycket omsorg också. Men som sagt, min bonus är större och har varit på fritids i samma utsträckning som innan bebisen kom och jag var hemma och var mammaledig för hon vill det, man fick knappt hem henne därifrån!

Men alltså om du vill ha barnet hemma och han verkar tycka det är det bästa också så kör på det, om du behöver mer tid än 15 timmar för dig själv och ditt första barn så lös det med mer dagistid (man skulle inte skriva om regler hit och dit men den regeln finns ju faktiskt).
    Det lär väl vara bättre att ha en nöjd bonus på dagis och en nybliven mamma som hinner med att vara nybliven mamma hemma, än en missnöjd bonusmamma med en missnöjd bonus hemma bara för att det skall vara så. Och tvärtom givetvis...

• Yohanna85

det var väll inte riktigt såhär jag tänkte spendera halva min mammaledighet! men man ser mkt det här med, du vet vad du gav dig in på och då får man ta sitt ansvar! behandla bonuset som ditt eget osv.

Jag behandlar bonusen väl, och jag har kännt honom över 2 år och en ömsesidig relation har växt fram! men jag tycker ibland synd om honom när hans pappa måste iväg och jobba och han är hemma med mej. Det är ju inte mig han igentligen han "hälsar" på eller vad man ska säga! Men han verkar inte må dåligt. Han kanske testar oss lite mer än vanligt, eftersom han spenderar mera tid med oss.

Men han får ju även mera tid med sin pappa om dagarna än förut! så det är nog mycket det som gör att det håller sig tycker jag. Det är kul att de får umgås mer än förut. Och jag känner att bonusen börjar anförtro sig mer till mig när vi spenderar mer tid bara vi... och det tror jag även behövs för oss som familj. Eftersom hans lillebror är min son.

Jag känner att jag får ju vila upp mig ialf varannan vecka! och får min tid med min son varannan vecka bara vi två.

Men bonusen kommer i framtiden att bo här heltid. Så jag tror nog detta är bra för oss att vi får mera tid tillsammans, fast det kan vara påfrestande ibland!

• AnnanAnna

Det är så lustigt det här med diskussionen för hur man skall göra när man har bonusbarn på dagis och får en ny bebis.

Hur många tycker man är en sämre bonusmamma för att man vill ha barnet mer än 15 timmar o.s.v.

Själv fick jag just igår reda på att Stockholms kommun kör med 30 timmar även för biosyskon, vilket innebär att när vårt nästa barn kommer kan jag ha storasyster på dagis 30 timmar i veckan samtidigt som jag är mammaledig.
    Det tyckte jag lät otroligt skönt, av samma anledning som jag skulle tyckt det om storasyster inte var min biologiska.
    Det innebär ju att jag kommer vara mer utvilad (=en bättre mamma), storasyster får stimulans och uppmärksamhet, bebis får hela min uppmärksamhet en del av dagen och får resten av dagen dela med storasyster och bonussyster vv, och vill jag så kan jag ha syrra hemma någon dag eller hämta tidigare, men samma sak tvärtom, är jag astrött någon dag så kan hon vara där 6 timmar FAST jag är HEMMA.
    Hemsk mamma jag måste vara då...

• Yohanna85

ja jag har kännt mig som en sämre bonusmamma för att jag vill ha honom mer än 3 tim per dag på dagis. Det gör mycket om man skulle ha honom 4-5 tim på dagis! Men jag ska söka halvtid på dagis. De är väldigt bökiga här. Och jag vet lika väl som de att enligt regeringen så är jag inte tvungen, men de snackar förbi det.

Men vi får se hur det blir? Jag får en del avlastning av min mamma och pappa och svärföräldrarna! Hoppas att det fortsätter så, det är skönt! Så jag har inte kännt att det är allt för jobbigt ÄN.. men tänkte söka ändå om lite mer tid, halvtid. Så har jag ju ialf VALMÖJLIGHETER! och det är synd att man inte har det från början här.

Men men, det handlar ju om mycket mer än att man blir utvilad. Det är för att kanske barnen tycker det är kul på dagis, de får umgås och leka med andra i sin ålder!

Svar på tråden vad är bäst?