Hur uppkommer Bananflugan?
Någon som vet? Är väldigt nyfiken. Har haft fönster o dörrar stängda, men ändå flyger de kring bananklasen! Från intet eller? Tacksam för svar!
Någon som vet? Är väldigt nyfiken. Har haft fönster o dörrar stängda, men ändå flyger de kring bananklasen! Från intet eller? Tacksam för svar!
Uppkommer? Ja, det är ju knappast frågan om uralstring
Flugor lägger väl ägg...
Livscykel
Den vanliga bananflugan Drosophila melanogster har en väldigt kort livscykel. Vid 25 grader tar det millimeterstora ägget ett dygn att utvecklas. Den vita larven genomgår tre larvstadier, under sammanlagt fyra dygn. Därefter förpuppar den sig, vilket tar fyra dygn för att omvandla larven till färdig fluga. När flugan kläckts parar de sig, men det tar ytterligare ett dygn från kläckning tills att äggen har mognat och honan lägger dessa. Vid 18 grader är tiden det dubbla.
Källa: www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/daggflugor.4.18fc9baff6275048180002766.html
förstå ju att de inte materialiserar sig ur tomma intet men har själv gått runt dessa tankar
Skulle man stänga in en ruttnande banan och lite gamla räkor i en burk med tätt lock i x antal veckor och sen öppnar finns där säkerligen några äckliga as, och då undrar jag (på allvar) om de fötts ur ruttneriet??
Blää, förresten...
Tack.. Jag kanske verkar helt dum nu..men - betyder det att flugäggen fanns hemma hos mig i något hörn? Eller har de bott i bananerna? Eller har de lyckats flyga in någonstans?..
Är förresten mina bananer oätbara nu efter att flugorna krupit hej vilt på dem? (Oj vad frågvis..)
Elvirasmamma skrev 2007-08-06 21:13:56 följande:
Har hört från nån att det vanligaste stället de "förökar" eller "bygger bo" (eller vad det kallas) sig är i slasken......????Hujedamej!!!!