• Elvirasmamma

Hur uppkommer Bananflugan?

Någon som vet? Är väldigt nyfiken. Har haft fönster o dörrar stängda, men ändå flyger de kring bananklasen! Från intet eller? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur uppkommer Bananflugan?
  • Sencha

Uppkommer? Ja, det är ju knappast frågan om uralstring
    Flugor lägger väl ägg...

• Sencha

Livscykel
    Den vanliga bananflugan Drosophila melanogster har en väldigt kort livscykel. Vid 25 grader tar det millimeterstora ägget ett dygn att utvecklas. Den vita larven genomgår tre larvstadier, under sammanlagt fyra dygn. Därefter förpuppar den sig, vilket tar fyra dygn för att omvandla larven till färdig fluga. När flugan kläckts parar de sig, men det tar ytterligare ett dygn från kläckning tills att äggen har mognat och honan lägger dessa. Vid 18 grader är tiden det dubbla.

Källa: www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/daggflugor.4.18fc9baff6275048180002766.html

• Fru Gustavsson

förstå ju att de inte materialiserar sig ur tomma intet men har själv gått runt dessa tankar
    Skulle man stänga in en ruttnande banan och lite gamla räkor i en burk med tätt lock i x antal veckor och sen öppnar finns där säkerligen några äckliga as, och då undrar jag (på allvar) om de fötts ur ruttneriet??
    Blää, förresten...

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • Elvirasmamma

Tack.. Jag kanske verkar helt dum nu..men - betyder det att flugäggen fanns hemma hos mig i något hörn? Eller har de bott i bananerna? Eller har de lyckats flyga in någonstans?..

• Sencha
    Nona75 skrev 2007-08-06 21:13:32 följande:
    förstå ju att de inte materialiserar sig ur tomma intet men har själv gått runt dessa tankarSkulle man stänga in en ruttnande banan och lite gamla räkor i en burk med tätt lock i x antal veckor och sen öppnar finns där säkerligen några äckliga as, och då undrar jag (på allvar) om de fötts ur ruttneriet??Blää, förresten...
    Nä, men isåfall har det funnits med ägg från början.
  • Fru Gustavsson
    Sencha skrev 2007-08-06 21:14:38 följande:
    Nä, men isåfall har det funnits med ägg från början.
    FörvånadSkrattande
    Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • Sencha
    Elvirasmamma skrev 2007-08-06 21:13:56 följande:
    Tack.. Jag kanske verkar helt dum nu..men - betyder det att flugäggen fanns hemma hos mig i något hörn? Eller har de bott i bananerna? Eller har de lyckats flyga in någonstans?..
    Ja Sannolikt har de kommit med frukten in, eller så har någon fluga tagit sig in.
  • Elvirasmamma

Är förresten mina bananer oätbara nu efter att flugorna krupit hej vilt på dem? (Oj vad frågvis..)

• Sencha

Elvirasmamma skrev 2007-08-06 21:13:56 följande:

Eller har de lyckats flyga in någonstans?..
    Jag gissar på att du öppnar dörren ibland för att gå in eller ut?
  • 4goaungar

Har hört från nån att det vanligaste stället de "förökar" eller "bygger bo" (eller vad det kallas) sig är i slasken......????Hujedamej!!!!

Svar på tråden Hur uppkommer Bananflugan?