Är det farligt att komma i kontakt med bältros som gravid?!!!!
Någon som vet?`
Är gravid i v 6 och var idag hos en vårdtagare som tydligen har bältros. Visste inte det innan jag gick dit..
Har hört att det är farligt..någon som vet???
Någon som vet?`
Är gravid i v 6 och var idag hos en vårdtagare som tydligen har bältros. Visste inte det innan jag gick dit..
Har hört att det är farligt..någon som vet???
Puff
Puff
Nej det är inte farligt.
Men däremot ska du inte komma i kontakt med ngn som har röda hund om du inte är vaccinerad mot det(jag var vaccinerad mot det men var inte immun mot det). Inte så vanligt att folk har röda hund nu för tiden iofs
Mig veterligen skall du inte gå till den VT om du är gravid.
När jag väntade mitt sista barn så hade vi en boende med just bältros o då gick vår ssk ut med speciella direktiv om att vi gravida inte fick hjälpa den här boenden.
Har du provat att söka på netdoktor eller liknande eller rent av fråga er ansvariga ssk där du jobbar?
Jag har hört att det inte skall smittas, men om man inte har haft vattkoppor (det är samma virus) kan det finnas en viss risk.
Sen beror det också på hur "aktiv" den pågående infektionen är, om man har vätskande blåsor på kroppen, då bör man inte vara nära den personen.
Hittade följande på Vårdguiden....
Om man har bältros bör man undvika att träffa personer som har nedsatt immunförsvar och inte har haft vattkoppor. Om de skulle få vattkoppor kan de bli allvarligt sjuka. Man bör även undvika att ha kontakt med gravida kvinnor som inte har haft vattkoppor. Det gäller särskilt sent under graviditeten eftersom det då finns risk att barnet har vattkoppor när det föds, som kan vara ett allvarligt tillstånd.