• käxet

Måla tegelhus

Vi har funderingar på att köpa ett rött tegelhus men jag tycker det är så fult. Min svägerska tyckte att vi skulle måla de. Letat lite på nätet men hittade inge bra sidor.

Har nån hät på fl målat sitt tegelhus? Vill så gärna se hur det blir.

• Svar på tråden Måla tegelhus
  • mammapuh

Vi har inte målat vårt hus men däremot så är hela området byggt med tegel och sen är fasaden slammad eller vad det heter och målad. Så vårt hus är ljusblått fast man kan ana teglet bakom!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • käxet

Ok Kollade in hos dig det lilla jag såg såg ju ok ut. Tack

Någon mer som har bild?

• Fjällräven

Håller precis på att måla vårat tegelhus(rött, gammalt och jättefult!). Det blir verkligen helt nytt, ser ut som mexitegel =)

Använd inte silikatfärg, den blir väldigt flammig. Vi använder Tikkurila Kivisil, en putsfasadfärg. Går att bryta i mängder med olika kulörer, viktigt innan man sätter igång är att laga alla fogar. Det får inte vara några hål eller trasiga tegel eftersom då kan fukt tränga in och då sprängs den när den fryser.

Beckers.se kan du provmåla lite grann på ett tegelhus, får du en liten uppfattning om hur det kan se ut.

Tycker absolut att du ska köra på det, mycket jobb men är helt klart värt det =)

• mammapuh
    Fjällräven skrev 2007-08-07 00:04:51 följande:
    Håller precis på att måla vårat tegelhus(rött, gammalt och jättefult!). Det blir verkligen helt nytt, ser ut som mexitegel =)Använd inte silikatfärg, den blir väldigt flammig. Vi använder Tikkurila Kivisil, en putsfasadfärg. Går att bryta i mängder med olika kulörer, viktigt innan man sätter igång är att laga alla fogar. Det får inte vara några hål eller trasiga tegel eftersom då kan fukt tränga in och då sprängs den när den fryser. på Beckers.se kan du provmåla lite grann på ett tegelhus, får du en liten uppfattning om hur det kan se ut.Tycker absolut att du ska köra på det, mycket jobb men är helt klart värt det =)
    Vad, blir silikat flammigt? Tror vårt är målat med det men iofs är huset först slammat.
  • Fjällräven

Silikatfärg har en tendens att bli väldigt flammig, eftersom den blir ett med underlaget. Är ingenting jag rekommenderar(jobbar som säljare i färgfackhandeln).
    Idag finns det bättre alternativ.

• mammapuh

Men om det redan är målat med silikat måste man fortsätta måla med silikat då? Vårt hus är iofs slammat har det någon betydelse??

Svar på tråden Måla tegelhus