• Ssnuttan

Rak amortering eller Annuitet jag fattar inte skilnaden?! Hjälp!

Funderar på att ta ett banklån och jag ska välja mellan Rak amortering eller Annuitet. Jag fattar inte vad det innebär riktigt. Så här står det om det:
    "Rak amortering, som innebär att du betalar samma amorteringsbelopp varje gång plus ränta.

Annuitet, som innebär att summan av amortering och ränta är lika stor vid varje betalningstillfälle (förutsatt att räntesatsen på ditt lån inte ändras). "

Någon vänlig själ som vill förklara med ett exempel??

• Svar på tråden Rak amortering eller Annuitet jag fattar inte skilnaden?! Hjälp!
  • Fighter

Rak amortering är att du i början betalar en viss summa, men för varje avbetalning blir det mindre summa som du ska betala.

Annuitetslån betyder att du betalar exakt samma summa under hela avbetalningstiden.

• marina7712

Du kan antingen välja att betala tex 500:- i amortering + ränta = rak amortering.
    Väljer du annuitet så betalar du alltid samma summa, tex 500:-, vilket innebär att om räntorna är högre så amorterar du mindre och vice versa.

Hoppas förklaringen är någorlunda tydlig.

Rak amortering = olika summa att betala varje månad
    Annuitet = alltid samma summa

• marina7712
    Fighter skrev 2007-08-06 23:00:10 följande:
    Rak amortering är att du i början betalar en viss summa, men för varje avbetalning blir det mindre summa som du ska betala.Annuitetslån betyder att du betalar exakt samma summa under hela avbetalningstiden.
    Bättre förklaring än min...
  • Marcupilami

Rak amortering brukar vara förmånligare än annuitetslån.

dator heter det. datOR...
Svar på tråden Rak amortering eller Annuitet jag fattar inte skilnaden?! Hjälp!