• Sundown

Min 7-månaders vänder sig på mage i sömnen...

...är det OK??! (en lite konstig fråga kanske, men... ) Jag vet ju att spädbarn ska sova på rygg, men hur länge gäller detta? Min lille gosse, drygt 7 månader som sagt, somnar ganska lätt och sover bra, men vänder sig nästan hela tiden över på mage i sömnen och nojjiga jag är snabbt framme och vänder tillbaka honom på rygg. Är det OK att låta honom sova på mage om han vänt sig så själv - nån som vet? Han kan ej krypa ännu (men snart tror jag), men är mycket rörlig och kan rulla från mage till rygg och tvärtom.

• Svar på tråden Min 7-månaders vänder sig på mage i sömnen...
  • bustjejen

Låt honom sova på mage om han tycker det är skönare. Kan han vända sig så är det väl inga problem

• Fru Gustavsson

när vår son började att själv lägga sig på mage lät vi honom göra det. Ta bort huvudkudden så att han inte ligger med ansiktet emot den bara

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • Missnööjd

Hej! Du behöver inte vara orolig, när de väl lär sig att vända på sig behöver man inte vända på dem. Det var BVC som sa detta till mig, men googla lite så hittar du samma info.

• Lill Tjoffis

Precis så gjorde Elis också. På BVC sa de att vi skulle ta bort kudden och låta honom ligga på mage. Kan de vända sig själva är det ingen fara.
    Nu för tiden sover han alltid på mage

♥ Elis o6o9o1 ♥
  • Missnööjd

Just det, som Nona75 sa. Så fort de kan vända på sig ska man ta bort kudden, så att de inte kvävs.

• Sundown

Ja, han föredrar ju onekligen att sova på mage, så... och jag känner mig lugnare nu. Tack snälla för era svar!

• Mammastjeja

Jag tror, är inte säker till 100, att de vaknar om dom nu skulle lägga huvudet i kudden el liknande. Men som sagt ingen höjdare när de ligger på mage, man blir ju lite nervös. men som sagt sover dom bra så är det ju egentligen inget problem!

• inoka

en 7 månaders är väl endå inget spädbarn..
    vid 8 månader tog min lilla sina första steg..ingen liten bebis det..

• Fru Gustavsson

en sjumånaders är ett spädbarn, men inte något litet knyte som ligger där man lägger honom/henne, dvs han/hon kan ju flytta sig i bekvämare liggpositioner. Och detta med när första stegen tas/togs är kanske en annan tråd?

• Mammastjeja

Dom är väl spädbarn tills dom är ett år? det står ju späd i underrubriken!

inoka skrev 2007-08-06 23:46:59 följande:
    en 7 månaders är väl endå inget spädbarn..vid 8 månader tog min lilla sina första steg..ingen liten bebis det..
  • Cicci1984

Vår lilla Cassandra är över 9 månader redan. Hon har sovit på mage i nästan 2 månader... Innan hon kunde vända sej själv ville hon sova på sida, men när hon lärde sej svänga på sej så sover hon BARA på mage!
    Jag var oxå jätte nojjig över att hon skulle dö när hon sov på mage, men det släpper sen.. Nu sover Cassandra så sött o skönt på mage i sin egen säng.. Och mamma o pappa kan sova snällt tillsammans utan bebis i sängen.. :o)

• inoka

nona75: behöver inte hetsa upp dej!!

• Fru Gustavsson
    inoka skrev 2007-08-07 08:57:47 följande:
    nona75: behöver inte hetsa upp dej!!
    vem hetsade upp sig? Påpekade endast att sjumånaders kottar fortfarande benämns som spädbarn och att det andra var lite OT...
  • syrra

Efter sex månader minskar risken för PSD markant. Toppen är mellan 4-16veckor för att sedan minska

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Eelle

men småttingar ska väl ej ha kudde alls? så har jag fått höra. ej bra för nacken. enligt olika källor.
    när de vänder sig själva så är de ingen fara. dessutom har min dotter alltid velat ligga på magen o sova, hon har aldrig gillat ryggen inte när hon ska somna iaf. låt dom sova som dom vill. iaf när dom ändå kan vända sig om.
    min lilla vänder sig hur som hälst i sängen om natten, från mage till rygg till sidan o så ligger hon på tvären med ibland... man kan ju inte va vaken hela natten för å kolla hur dom ligger å sover.

• annica72

Eelle: Rekommendationerna från BVC (i alla fall våran) nummera är att spädbarnet ska sova på rygg på ganska rejäl och mjuk kudde. Detta för att motverka att huvudet blir platt just där de ligger emot. Man ska placera både huvudet och axlarna på kudden.

Att vi själva har vår tjej på mage med andningslarm är en annan historia. Vara att nicka och hålla med BVC-tanten...

• Leeloo

Min dotter på 5 ½ månad sover bara på mage i sin säng. Det har hon gjort länge och jag frågade bvc om det, men dom sa att håll madrassen slät, ingen kudde och inget annat som dom kan trassla in sig i, så är det ingen fara. V'nder dom sig själva så har dom styrkan att kunna vända sig tillbaka eller lyfta på huvudet om det blir för lite syre. Min dotter sover ibland med hela näsan nertryckt i madrassen, det är läskigt.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Mammastjeja

Dom ska väl inte ha fluffiga kuddar p.g.a. kvävningsrisken, det kan man använda vid ett års ålder. men däremot så är det nog bra att ha en platt kudde för att barnet inte ska få platt bakhuvud!

Eelle skrev 2007-08-08 10:39:01 följande:
    men småttingar ska väl ej ha kudde alls? så har jag fått höra. ej bra för nacken. enligt olika källor.när de vänder sig själva så är de ingen fara. dessutom har min dotter alltid velat ligga på magen o sova, hon har aldrig gillat ryggen inte när hon ska somna iaf. låt dom sova som dom vill. iaf när dom ändå kan vända sig om.min lilla vänder sig hur som hälst i sängen om natten, från mage till rygg till sidan o så ligger hon på tvären med ibland... man kan ju inte va vaken hela natten för å kolla hur dom ligger å sover.
Svar på tråden Min 7-månaders vänder sig på mage i sömnen...