• skåne tjej

Vad ska man ha för dator om man ska plugga?

Ni som skall börja plugga i höst, vad skall man ha för dator egentligen? det är ju en jädra djungel med tillbehör hit och dit. Har dell bra och prisvärda datorer?
    Jag ska inte använda den till spel eller filmer, utan surfa på nätet, ladda ner musik, skriva arbeten osv.
    Tacksam för tips o råd!!

• Svar på tråden Vad ska man ha för dator om man ska plugga?
  • Bluescreen

Tja, en bättre begagnad på blocket duger säkert fint! =)

• miLLus

Då kan du nog ta en begagnad dator på blocket skulle jag tro.
    Eftersom du inte verkar ha önskemål på att grafik och ljud ska vara i topp skick.
    Jätte mycket ram minne eller hårddisk utrymme verkar inte heller behövas.
    Sen är frågan hur mycket du vill lägga på datorn?

• marina7712

Till det du ska ha den till funkar i princip vad som helst. Ska du ha bärbar eller stationär?
    Jag hade tagit ett billigt alternativ, jämför priser på nätet.
    Du kanske till och med kan hitta en begagnad.

Nu kan man ju iof köpa en helt ny dator för några tusen om man bara ska ha en "standard" dator.

• skåne tjej

tja vad är rimligt att betala? Ca 7 tkr hade jag väl tänkt mig. jag behöver verkligen ingen värstingdator.
    ska man satsa på en bärbar eller stationär?
    Men eftersom jag inte är så datakunnig så är jag rädd att jag blir lurad dom man köper begagnat på t.ex blocket.

• Themis

Förslagsvis en jävligt långsam häck utan bredband så man inte fastnar i spelberoende eller nätberoende?!

/förlorade 1999 till Utopia online

• Bluescreen

TS; det blir en bra begagnad bärbar, kan vara skönt när man pluggar! Jag önskar jag hade en bärbar, sitter många timmar i veckan.

• marina7712

Oj, du kan få en rätt bra dator för dom pengarna. Jag hade satsat på en bärbar. Då kan du ju ta med den och jobba var som helst.

Kolla på elgiganten, dom brukar ha erbjudande på bärbara datorer. Du behöver inte lägga så mycket som 7000:-.

• skåne tjej

hehe!
    sorry, har 10mb bredband... men jag är inte särskilt orolig för ngt nätberoende.

• Pantern2

En begagnad bärbar, det är skönt att ha en dator med sig!

• skåne tjej

Men ska man köpa till de här paketen (word, powerpoint, outlook osv.)? de är ju rätt dyra iaf på dells hemsida. Eller går att få tag i t.ex på nätet att ladda ner? eller det kanske bara är en massa virus i det?
    Säkert en jättedum fråga, men kan jag surfa överallt med en bärbar dator eller måste man ha ngn sladd i?

Svar på tråden Vad ska man ha för dator om man ska plugga?