• skåne tjej

vad ska man ha för dator som student??

Ni som skall börja plugga i höst, vad skall man ha för dator egentligen? det är ju en jädra djungel med tillbehör hit och dit. Har dell bra och prisvärda datorer?
    Jag ska inte använda den till spel eller filmer, utan surfa på nätet, ladda ner musik, skriva arbeten osv.
    Tacksam för tips o råd!!

• Svar på tråden vad ska man ha för dator som student??
  • sockerflicka

Inne på precis samma spår och har äntligen luskat ut att det enda som egentligen är viktigt är hur mycket minne datorn har. Resten kvittar om man bara ska typ surfa och plugga på den!
    Ett RAM-minne på minst 1024 mb tror jag det skulle vara.

• Frodoo

Om man bara ska plugga så kan du köpa den billigaste datorn, idag är dom billigaste fulla med saker till skillnad för några år sedan då man inte fick något i dom billigaste datorerna.
    Det som kostar idag är programvara som Office m.m.. det ska du se till och köpa en licens för studerande då dom är billigare.

Det med Ram är väll till viss del sant men det man betalar för idag är Processorn och det är en stor betydelse för snabbheten i datorn.

Dell har helt okej datorer men jag föredrar HP som oftast håller längre

www.inwarehouse.se har bra utbud med mycket nersatta priser..

• skåne tjej

Tack för tipset!
    har du lust att t.ex välja ut en dator till mig på inwarehouse som du tycker verkar vettig till mig? hur snabb processor behöver man ha? ska man teckna antivursskydd och extra försäkring?

Frodoo skrev 2007-08-07 00:09:14 följande:
    Om man bara ska plugga så kan du köpa den billigaste datorn, idag är dom billigaste fulla med saker till skillnad för några år sedan då man inte fick något i dom billigaste datorerna.Det som kostar idag är programvara som Office m.m.. det ska du se till och köpa en licens för studerande då dom är billigare.Det med Ram är väll till viss del sant men det man betalar för idag är Processorn och det är en stor betydelse för snabbheten i datorn.Dell har helt okej datorer men jag föredrar HP som oftast håller längre www.inwarehouse.se har bra utbud med mycket nersatta priser..
  • Frodoo

annelie ek skrev 2007-08-07 00:16:00 följande:

Tack för tipset!har du lust att t.ex välja ut en dator till mig på inwarehouse som du tycker verkar vettig till mig? hur snabb processor behöver man ha? ska man teckna antivursskydd och extra försäkring?
    Ja du, om du bara vill ha den billigaste datorn så är hp:s 530 det billigaste och har allt man behöver.. finns även på dustin.se med lite extra minne för någon hundralapp till.
    www.dustin.se/DacsaPortal/

För det du ska använda datorn till så räcker det med en hp 530 men allt hänger ju på vad man haft innan och vad man ska använda den till.. surfa och skriva i Office kräver inget mer än en hp 530.
    Om du vill köpa en vassare så tänk på processor som isåfall bör ha Core Duo eller Core 2 Duo, men ser inte det som ett behov ifrån ditt läge.

Antivirus är en av dom viktigaste sakerna idag, skulle köpa ett bra skydd då det är värt bekymmer med virus samt stöld av information m.m
    Panda är bra skydd som jag tror man betalar runt 500 /år om jag kommer ihåg rätt.. annars finns det gratis skydd som funkar okej som AVG Antivirus eller Avast Antivirus.

Man kanske ska bli säljare istället
  • Frodoo

Ahh glömde försäkringen, den får du nästan lyssna med butiken du köper datorn i.. men läs noga vad som gäller hårdvarugaranti innan.
    Dom där extra försäkringarna brukar ju vara mot konstiga saker som att man skulle ge datorn till ungen i sandlådan eller typ hoppa på den

• c0ol

det man kanske vill ha när man studerar är en dator som inte är allt för tung, man kanske vill ta den med till skolan, eller sitta på ett fik och pula lite, då ska man inte titta på de billigaste maskinerna för dom väger oftast mest, en dator som väger mer än två kilo blir jobbig att släpa på faktiskt

Svar på tråden vad ska man ha för dator som student??