• Stina85

Igångsättning med Ballonkateter?!

Idag träffade jag en läkare på förlossningen för ett induktionssamtal. På torsdag *ÄNTLIGEN* ska jag läggas in för en igångsättning pga kraftiga och kontinuerliga kräkningar under hela graviditeten samt konstant migrän under de senaste 2-3 veckorna. De ska då troligen lägga in en ballonkateter som ska vidga och sen ramla ut när man är öppen 3-4 cm.

Är det någon som har några erfarenhter av denna metod???

• Svar på tråden Igångsättning med Ballonkateter?!
  • Mimer

Ja jag har. Jag hade vattenavgång men utan värkar så jag blev igångsatt. Föst med prostin, sen dropp och sen bardkateter och värkstimulernade dropp igen efter det. men jag öppnades inte mer än 3 cm iallafall.
    Själva insättandet av ballongen gick väl bra, även omd et nöp och kändes, var ganska bökigt tyckte jag, de fick inte tätt med den där slangen på en stund och det var lite jobbigt att ligga där då. Sen var det lite knepigt att gå runt med droppställningen efter det, men det gick det med. Min ramlade ut efter ett tag. Fick värkar av den.

Men det hela slutade med kejsarsnitt ändå pga det tog för lång tid alltihop.

Om du vill kan du läsa min förlossningsberättelse, där står nnog lite mer om det

Lycka till

• Little M

Jag hade en sådan när jag sattes igång...

• Starleaf

Hade oxå en sån när jag blev igångsatt andra gången och de gick kanon.
    De sa att den skulle sitta inne i ca 4 timmar (tror ja) innan den skulle ramla ur men min släppte efter ca 1 timme =) dock stannade värkarna av när vattnet gick så fick värkstimulerande.

• Skorpan081

Jag blev igångsatt med BARD-kateter (ballongmetoden), den sattes in vid 16.30 (i samma veva gick vattnet) och tre timmar senare gled den ur. Hade värkstimulerande dropp, men bara pinvärkar under en hel natt, det dröjde till 14.50 dagen efter innan sonen kom ut.

• linnean

Jag hade också en bardkateter vid min igångsättning. Det var lite bökigt och obekvämt att ha den fasttejpad på insidan av låret. Kändes inte som att man vågade röra sig som man ville. Men det gav bra resultat och jag öppnade mig som jag skulle. Sen fick jag värkstimulerande dropp och efter 20 timmar tittade dottern ut. Lycka till!

• Stina85

En fundering till.. Kan man sätta in katetern om livmoderhalsen inte öppnat sig utan bara är mjuk och förkortad??

• veronika 78

japp, har hela nedskriven i min blogg

• Stina85

Tack för alla era svar. Hoppas på att det går smidigt och relativt fort, att de ska vara klart inom loppet av 2 dygn iaf

• Stina85

Little M: Hur upplevde du igångsättningen med BARD katetern? Tog det lång tid innan bebisen kom från det att de satt den?

• temple of love

Jag sattes igång i v41+3 på grund av för lite fostervatten. När jag kom in så bestämdes det att dom skulle sätta en bard-kateter. Den sattes 15.00, var lite obehagligt men inte alltför farligt. Hade öppnat mig lite redan innan. Fick lite molvärk av den. Var lite svårt att gå omkring och framför allt sätta sig upp/ner och resa sig för det kändes som om det skulle dra en massa men när man kom på att inget hände så funkade den kanon. Barnmorskan drog den 17.30 utan problem.

Eftersom jag hade med mig min TENS som smärtlindring ville dom sätta en skalpelektrod (tensen slår ut cgtkurvan) så iom det gick vattnet och värkarna började. Dom satte värkstimulerande dropp och Neo föddes 23.47, ca 9h efter dom satte katetaern och ca 6h efter att värkarna satte igång.

Jag tyckte det lät väldigt krångligt med katetarn när barnmorkan berättade att det var så dom ville göra, men är väldigt nöjd med igångsättningen, gick smidigt och känns nu i efterhand bättre än att man hade satt igång med bara dropp en uppmjukande tabletter.

Har du några mer funderingar är det bara att fråga!

• Stina85

Temple of love: Tack för ditt svar. Hur pass mkt öppen var du då, när de satte katetern? Lät väldigt smidigt och gick snabbt. Hoppas de blir så för mig också

• temple of love

Barnmorskan sa att jag var öppen 3cm, och kanske lite till. (Hade inte märkt något av det, detta var på lördagen, på torsdagen när dom konstaterade för lite fostervatten var jag inte öppen 1cm ens och jag kände inte av ngt mellan torsdag-lördag)

• sankaj

Ska till bm imorgon och har bf imorgon ska ev sättas igång men är livrädd,tror att det ska göra mer ont än vanligt??Det är mitt 3:e barn.

• Stina85

De försökte sätta igång med dropp igår. Värkarna kom igång fint och regelbundet. Men framåt kvällen började det avta. Allt avbröts och jag skickades hem. Nu blir jag inlagd på tisdag (14/8) igen för nytt försök... :-S

Svar på tråden Igångsättning med Ballonkateter?!