• Leos och Vincents mamma

Får man sola när man är gravid?

Jag är i vecka 7 nu o undrar alltså om det är ok att sola "vanligt" ute när man är gravid?
    Fick för mig att jag hörde nåt när jag var gravid med sonen för 3 år sen att man inte fick sola när man är gravid..varför vet jag inte.
    Skulle så gärna vilja sola ute idag när det är så fint väder.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 Leo ska äntligen bli storebror! BF Mars-08
  • Svar på tråden Får man sola när man är gravid?
  • blonde redhead

Sola får man, men man kan få fula pigmentfläckar.

• 0Love0

Jag solar har inte hört nåt annat

• Familytime

Får och får....klart du får sola. Men var beredd på att få riktigt fula pigmentfläckar som inte går bort. Det är inte speciellt snyggt. Jag har ett par styckna själv och nu menar jag inte såna där små millilmeterstora bruna prickar, nu pratar vi stora som femkronor och även en i pannan som ser ut som ett stort pepparkakshjärta. Det är inte så jävla rockigt...

• Lill fjant

Visst får man sola, men som ovanstående kommenterade om fula pigmentfläckar, så instämmer jag. Fick det själv och är inte såå glad över dom!

• mexisis

jag solade och fick ingen pigmentfläck under graviditeten. däremot solade jag solarium när jag ammad och fick en svagt mörkare brun fläck i pannan, mindre kul vet inte om det var ett resultat av att jag solade när jag var gravid fast det kom lite sent eller om man ska undvika att sola när man ammar också.

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Lukasmor

Se upp för pigment-mustaschen bara! Jag hade hög solskyddsfaktor på överläppen för att slippa detta. Inte snyggt..

• lillrottis

Men kan man få pig. fläckar redan i början av grav?? Ja hade ju med tänk sola idag.. hmm

• Mamma till Philip Nova Elliot

Sola lugnt du Det ska jag göra idag! Du kan få pigmentfläckar men det finns inget farligt med att sola!

Mamma till PHILIP 021128 och NOVA med bf 070806 *kom ut nu tjejen!*
  • MysM

Jo man FÅR sola, men måttligt

Jag älskar William Oo 070415 oO
  • lillrottis
    lillrottis skrev 2007-08-07 10:47:19 följande:
    Men kan man få pig. fläckar redan i början av grav?? Ja hade ju med tänk sola idag.. hmm
    slänger iväg den igen då eftersom ja inte fick någe svar
  • Familytime
    lillrottis skrev 2007-08-07 10:50:34 följande:
    slänger iväg den igen då eftersom ja inte fick någe svar
    Jag fick pigmentfläcken innan jag fick plusset, så ja.

Ok..tack för era svar. Då vet jag att det inte är nåt farligt för bebisen i alla fall att sola. Det var mest det jag var ute efter. Solade en hel del när jag var gravid med sonen o fick aldrig några fläckar. Jag är ett solfreak som älskar att sola o bli brun o eftersom det har varit en riktig skitsommar här där vi bor i alla fall så vill jag passa på nu så länge det varar o så länge det inte är farligt för bebisen.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 Leo ska äntligen bli storebror! BF Mars-08
  • Lill fjant

Och mina pigmentfläckar syntes först sommaren efter...när jag på nytt blivit brun. Hormonerna är ju lika starka i kroppen, oavsett om du är i v 5 eller 35.

• MiaMia

jag fick pigmentsfläckar för två år sedan och då var jag INTE gravid... så det bör ju innebära att man kan få det tidigt i graviditeten... eller... när som helst...

• Solstice

Jag har precis kommit hem från 3 veckor i Italien och med endast 1 dag med mulet väder så passade det mig som solfreak perfekt! Pigmentfläckarna har nog ingen missat (har inte kunnat hitta några ännu iaf) men sedan märkte jag en stor skillnad på värmetoleransen, brukar kunna ligga en hel dag i solen utan problem men nu var det lite jobbigt ibland så mcket bad och faktiskt en det under parasollet. Något som man kan tänka på är att lägga något över magen så bebisen inte blir helt kokt i magen när det är som varmast.

• lovas85

Hej!

Barnmorskan sa även till mig angående solning att man ska sola en stund sen gå in i skuggan. Bebisen mår bäst i ca. 37 grader. Den kan få värmeslag...

Man kan hälla kallt vatten på magen då och då om man är i solen mycket!

Solstice skrev 2007-08-07 11:15:48 följande:
    Jag har precis kommit hem från 3 veckor i Italien och med endast 1 dag med mulet väder så passade det mig som solfreak perfekt! Pigmentfläckarna har nog ingen missat (har inte kunnat hitta några ännu iaf) men sedan märkte jag en stor skillnad på värmetoleransen, brukar kunna ligga en hel dag i solen utan problem men nu var det lite jobbigt ibland så mcket bad och faktiskt en det under parasollet. Något som man kan tänka på är att lägga något över magen så bebisen inte blir helt kokt i magen när det är som varmast.
    Ja, det var ju just det som jag tänkte på..att bebisen kanske inte mår bra av för mycket värme o sol..det är DET som jag oroar mig för o inget annat.
  • liebfraumilch

en aning OT men på tal om värme.. när man råkar svälja lite för hett te är det också farligt för bebisen? Jag menar att det blir varmt, själv känner jag ju hur den heta vätskan liksom rinner genom kroppen ner i magsäcken. K

• Fiansess

Jag har legat i solen hela dagen. Man får bvara medveten om pigmentförändringar när man är gravid. Men å andra sidan så solar jag inte enbart för att bli brun utan för att det är så otroligt skönt. Så pigmnetfläckar - ni är välkomna :).

• Engla1983

Jag tar med mig en blomdusch ut i solen fylld med kallt vatten och duschar mig med när det blir för varmt! Funkar jättebra o man behöver inte va orolig för att bebben ska bli kokt där inne!
    Kram på er!

Svar på tråden Får man sola när man är gravid?