• Drutten83

Kokat sonens första potatis, men den smakar "sött", ska jag kasta den?

Kokade en potatis för att mosa åt honom (vanlig potatis, ej färskpotatis, som jag hittade inne i kylen sedan några månader tillbaka).
    Potatisen jag hittade kändes bra så jag kokade den, men nu känns den seg =gummiaktig, och smaka lite sött. Kan jag använda den ändå?

Eller ska jag gå till hemköp och köpa en liten ynka ensam potatisstackare till?

• Svar på tråden Kokat sonens första potatis, men den smakar "sött", ska jag kasta den?
  • Jempa L

Köp ny om du är osäker! Det kommer ju att gå åt flera. Man bör inte frysa potatis, för då kan det bli som du skriver, sötaktigt och gummiliknande.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • gabriella83s mamma

Du bör tillaga maten av färsk råvara.Hade du själv velat äta upp den där potatisen??

• C r e d o

Skulle inte använda den, all mat kan härskna och jag har ingen aning om hur en liten ovan mage kan reagera på det.

• nysignatur

det söta beror på att du förvarat potatisen för kallt, inte farligt men inte gott,..

• Drutten83
    CoolJa det är ju inte dyrt med en potatis Känns bara dumt att gå & köpa en ensam.. Men det gör jag, så får tanterna på hemköp ngt att prata om på rasten Skrattande
  • HellviHumle

Rätt så. Stärkelsen omvandlas till socker. Seg blir potatisen när den börjar bli gammal. Dock inte farlig.

nysignatur skrev 2007-08-07 13:54:48 följande:
    det söta beror på att du förvarat potatisen för kallt, inte farligt men inte gott,..
  • cleopatra2

jag köper också ofta bara en potatis,vem bryr sig om vad dom tänker)

Svar på tråden Kokat sonens första potatis, men den smakar "sött", ska jag kasta den?