Vi har en Peugeot 807 - det är samma bil förutom märkena fram och bak och lite andra klädselval. Jag fick faktiskt låna en C8 över en helg av Citroen när vi tittade på den.
Men det blev en 807 för att:
- den var 10000 billigare (då)
- klädsel var trevligare (C8'ans är hemsk plastig)
- Vi fick den med alla tillbehör (komfortpaketet)
- Vi kunde få den på en vecka istället för 2 månader (den stod i hallen)
Nu efter ett par år så är det väl saker man gillar och inte gillar.
Jag gillar inte:
- Slitaget på klädseln, hade jag råd med läder skulle jag tagit det.
- Att den gör skumma saker om man inte stängt allt och låser (rullar ner fönstrena istället då!)
- Tyngden på stolarna, särskilt mittenstolen, när man skall plocka ut dom.
- Höjden när jag skall fästa saker på takräcket bak
- Bensinförbrukningen (9.5l/100km vid mycket landsväg)
- Att det ibland kan bli en missad växling för att det är svårt att gå 5->3 (men det är nog mest en fråga om att ta det lite lugnare)
- Att byta lampor är ett rent helvete och designern borde hamna på den lägsta nivån hos dante för gott! Testa att fråga hur man gör och be dom visa
- Att motorn är svag (nåja, relativt, vi har 2.2 litern) - mycket vill ha mer
Jag gillar
- Att den rymmer fantastiska mängder (Villadörr+karm, 90x200 säng PLATT!, 3 vuxna+1 tonåring + tvillingar + tvillingvagn + packning och en hund!)
- Att jag sitter bra på alla platser, alla 7 alltså! (183 lång)
- Elskjutdörrar - inga uppslagna dörrar vid parkering, kan öppnas med famnen full i matkassar och barn (remote från nyckeln!), man blir aldrig inparkerad för det går att gå från skjutdörren till framsätet enkelt...
- Utrymmet när man skall spänna fast barnen.
- Parkeringsradar - klarar mig inte utan
- infällbara speglar - dito, jobbgaraget är TRÅNGT!
- Att den inte är större än en Saab 9-5 utvändigt (ca samma vikt, 10 cm kortare och 5 cm bredare)
- Sikten, underbart från minibuss.
Listerna i bagageutrymmet håller - och vi har kört horribla mängder rivningsmaterial till tippen i den.
Och nej, den är inte tokstor, den är inte större än en saab, bara högre
vi funderar på att byta till en ny - men at ta dieseln