• jep

Citroen C8/Peugeot 807 erfarenheter

Någon som har/har haft/läst på om Dessa modeller?
    Vanliga fel?
    Praktiska/opraktiska detaljer?
    Bästa motoralternativ?
    Utrustning att hålla koll på?
    Ngn som har två soffor (dvs 8 platser)? Hur har det funkat?

Är allre mest sugen på lancias version "phedra" men den finns bara med 6-7 platser eftersom den är tänkt som direktörskryssare :/

Om allt går som det ska kommer 5:e knodden i mars/april. Behöver alltså en familjetransportör som tar MINST 7 personer, helst 8 Eftersom de andra fyra bor hos oss varannan vecka vore det samtidigt gött om bilen inte var tokstor. ojoj.. blev många frågor :P

Andra förslag?

• Svar på tråden Citroen C8/Peugeot 807 erfarenheter
  • Alle

Ford S-Max, inte tokstor men sjusitsig, likaså Mitsubishi Grandis.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Grenna

Vi har en C8 med 7 platser och är mycket nöjda. Lite plastig men bra körkänsla - inte buss. Vi har lilla motorn och det räcker men man får planera körningen särskilt om man har tung last.

Har inte haft några större reparationer - än (-04:a). Maken har fått skruva lite på avgasröret och bytt ett hjul i en av dörrarna. Sen är reservdäcket inte så himla lätt att komma åt men å andra sidan är det ett riktigt däck. Fåtöljerna går att plocka i och ur men så smidigt som det ser ut i broschyrerna är det inte...

• jep

oj! vad snabbt folk svarar här! :)
    Glömde en viktig detalj, Vi har en handikappad grabb på 4år. Han åker rullis och man får lyfta in honom i bilen.
    Jag tror S-maxen och Grandisen snyltar för mkt bagageutrymme, men jag ska ta en titt!

• jep

Grenna: Jag provade en Fiat Ulysse med den lilla motorn (2 liter, borde vara lika som i er citroen?). Kändes som om utrymmet skulle räcka, men lite plastigt och "franskt" kändes det allt, och motorn var lite tunn. Det blir nog en diesel.

Kom på en fråga till! Hur håller bagageutrymmets lister ihop? Rädd att rullisen och de andra tunga hjälpmedlen ska förstöra inredningan.

• Angelven

Vi har en Peugeot 807 - det är samma bil förutom märkena fram och bak och lite andra klädselval. Jag fick faktiskt låna en C8 över en helg av Citroen när vi tittade på den.

Men det blev en 807 för att:

- den var 10000 billigare (då)
    - klädsel var trevligare (C8'ans är hemsk plastig)
    - Vi fick den med alla tillbehör (komfortpaketet)
    - Vi kunde få den på en vecka istället för 2 månader (den stod i hallen)

Nu efter ett par år så är det väl saker man gillar och inte gillar.

Jag gillar inte:
    - Slitaget på klädseln, hade jag råd med läder skulle jag tagit det.
    - Att den gör skumma saker om man inte stängt allt och låser (rullar ner fönstrena istället då!)
    - Tyngden på stolarna, särskilt mittenstolen, när man skall plocka ut dom.
    - Höjden när jag skall fästa saker på takräcket bak
    - Bensinförbrukningen (9.5l/100km vid mycket landsväg)
    - Att det ibland kan bli en missad växling för att det är svårt att gå 5->3 (men det är nog mest en fråga om att ta det lite lugnare)
    - Att byta lampor är ett rent helvete och designern borde hamna på den lägsta nivån hos dante för gott! Testa att fråga hur man gör och be dom visa
    - Att motorn är svag (nåja, relativt, vi har 2.2 litern) - mycket vill ha mer

Jag gillar
    - Att den rymmer fantastiska mängder (Villadörr+karm, 90x200 säng PLATT!, 3 vuxna+1 tonåring + tvillingar + tvillingvagn + packning och en hund!)
    - Att jag sitter bra på alla platser, alla 7 alltså! (183 lång)
    - Elskjutdörrar - inga uppslagna dörrar vid parkering, kan öppnas med famnen full i matkassar och barn (remote från nyckeln!), man blir aldrig inparkerad för det går att gå från skjutdörren till framsätet enkelt...
    - Utrymmet när man skall spänna fast barnen.
    - Parkeringsradar - klarar mig inte utan
    - infällbara speglar - dito, jobbgaraget är TRÅNGT!
    - Att den inte är större än en Saab 9-5 utvändigt (ca samma vikt, 10 cm kortare och 5 cm bredare)
    - Sikten, underbart från minibuss.

Listerna i bagageutrymmet håller - och vi har kört horribla mängder rivningsmaterial till tippen i den.

Och nej, den är inte tokstor, den är inte större än en saab, bara högre

vi funderar på att byta till en ny - men at ta dieseln

• jep

Haha.. 5 till 3:an känner jag igen. du verkar köra som mig :P
    Är det ngt speciellt som slitits på er peugeot? Hjullager, koppling, bromsskivor osv?

Multiplan vi har nu har en dieselsnurra på 130 hästar, och det märks på slitagedelar att den får gå "hårdare" än vad som kanske är meningen :P

Det låter lugnande att den hållt för rivningsmaterial.
    Har hittat den här. något i den stilen jag letar efter tror jag!

www.autoscout24.se/Details.aspx

• dave
    Pixboy skrev 2007-08-07 14:26:14 följande:
    Rent spontant tycker jag C8an är snyggare :)
    driver du med mig? tycker du att lejonet i grillen är så fult i förhållande till citroen märket eller vad menar du?

det är ju 100% samma bil i övrigt på utsidan, görs ju på samma line i peugeotfabriken i frankrike, klädslar och utrsustningsnivåer är ju det enda som skiljer.
  • Angelven
    jep skrev 2007-08-11 12:23:01 följande:
    Haha.. 5 till 3:an känner jag igen. du verkar köra som mig :P Är det ngt speciellt som slitits på er peugeot? Hjullager, koppling, bromsskivor osv?Multiplan vi har nu har en dieselsnurra på 130 hästar, och det märks på slitagedelar att den får gå "hårdare" än vad som kanske är meningen :PDet låter lugnande att den hållt för rivningsmaterial.Har hittat den här. något i den stilen jag letar efter tror jag!www.autoscout24.se/Details.aspx
    Ingenting som gått sönder än - vi har haft den sen 2004. En återkallelse på AC'n, gratis fix av ett konstruktionsfel tydligen. En bytt fälg vänster fram för att jag inte skruvade åt ett däck hårt nog. Ett bytt dörrhandtag - plastkromningen släppte, peugeot tog en snabb titt och bytte utan knot.

Alla fyra finns ju med kaptenstolar på 6 platser om man vill det (som lancian alltså)
  • jep

låter nästan FÖR bra :D
    Har läst om kromsläpp och att batteriet drar ur sig på en del modeller, men mekaniskt verkar de ju hålla ihop! Gött!
    De jag gillar med lancian är den ljusa mocca/läder/trä interiören. fin!
    Ska försöka hitta en att låna öven en helg så man får prova lite :P

Svar på tråden Citroen C8/Peugeot 807 erfarenheter