Fast mycket av det som kallas "bjudmat" är ju väldigt god mat, och ofta också sådant man inte äter så ofta annars. De flesta äter ju hellre rökt lax, rostbiff, grillspett, olika goda sallader, potatisgratäng, någon god paj, hommous, goda röror, nybakat bröd, goda ostar osv när de blir bjudna på buffé än att stå och stirra på ett buffébord dignande av saker de inte ätit förut. Folk väntar sig oftast en speciell typ av mat och blir besvikna om det "fattas" något som alltid brukar finnas. Nu är inte jag sådan, jag älskar att prova nya saker, men det går ju till en gräns när maträtterna är ihopkombinerade av helt omöjliga saker bara för att det ska verka nytt och innovativt, tex lax i rödvinssås serverad med kiwigratinerade potatishalvor och selleripate kryddad med kanel och muskot. Liksom. Nu har jag som tur är aldrig blivit serverad ovanstående, men ibland undrar man över märkliga rätter.
Jag skulle inte heller servera tex coq au vin och filét black and white på en midsommarfest, där ställer jag fram det traditionella: sill, potatis, jansson, ost, omelett, kanske lax och kyckling osv.
Gör ett mellanting: ha grundutbudet av tillbehör (smör bröd, ost, sallad/-er samt potatis i någon form) och 4-6 andra rätter. Två grytor, en med fisk/skaldjur och en med fågel/kött, grillspett, en veg. varmrätt (tex en veg. paj), feta- eller chèvrefyllda lammfärsbiffar samt något kallskuret kött och kanske rökt lax. Kalla såser att dippa i och äta till köttet (pebre, mojo, basilikaaioli skulle vara lämpligt till ovanstående). Det brukar även vara populärt med lite småplock: oliver, cournichons, salta kex osv. Då finns ju något för alla.