• Csve

Bra och billig bjudmat??

ska snart ha stor fest för släkt och vänner eftersom jag fyller 25!

men vad bjuder man på? ska vara buffé, och gärna en hel del olika saker att välja mellan. jag hör till den skaran som inte vill bjuda på samma sak 2 ggr, därför e min fantasi slut!!

förslag?

Amor Vincit Omnia
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-08 15:56:14:
    det blir ca 40-45 personer, i alla åldrar. matbudgeten-ju mindre desto bättre! så e de väl alltid! skämtåtsido, har ingen bestämd budget, men det ska vara enkel och fräsch mat, det jag redan bestämt vad jag ska ha/funderar över att ha är: potatissallad, kassler, grönsallad, kex, bröd-smör-ost, grillkorv, grillkött, fruktfat,
  • Svar på tråden Bra och billig bjudmat??
  • Alle

Hade du tänkt något särskilt tema?
    Tapas eller kanske grekiskt.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Lainan

Kanske kycklingwok? Olika sorter, någon med sötsur sås, någon med kokosmjölk osv. Kan serveras med nudlar och ris.

Kanske svårt om det är buffé, men det blir hyfsat billigt + att det är så gott och nyttigt också

• Csve

har inget tema planerat alls, utan e öppen för alla goda förslag!

Amor Vincit Omnia
  • Lainan

Man kan ju bjuda på olika sorters pastasallad, servera med gott bröd med smarriga ostar till.

Eller potatissallad med kalkon/kyckling/rostbiff och exotiska frukter.

När vi fyller år brukar jag slänga ihop lite smörgåstårtor.

• Gullrunn

Som bas pastasallad med olika sorters bönor, ugnsgrillade paprikor, oliver, cocktailtomater, vad som är fint och färgglatt (och billligt i säsong) till det 2-3 olika såser med gräddfil eller lättcremefraiche som bas. Mosa ner ädelost i en sås, blanda i sweetchili i den andra och i med hackad gräslök, pressad vitlök och ev andra färska hackade örter i den tredje.
    Rostbiff i skivor och kycklingfilé på spett i ugn till det. Smör och bröd.
    Gör din egen rostbiff, otroligt mycket billigare. Köp fryst kycklingfilé i storpack.
    Pastasalladen är mättande och vacker, i synnerhet om du lägger till några olika sorters bönor. Lägg på stort fint fat, garnera med färska örter, använd vit balsamvinäger och olivolja till dressingen.
    Komplettera minibuffén med till exempel provensalska minibiffar, dvs vanlig nötfärs som du kryddar rejält med pressad vitlök, italiensk örtkrydda, salt, svartpeppar, finhackade soltorkade tomater, och steker i små små köttbullsstora platta biffar. Varje biff sätter du på en tandpetare med en bit cocktailtomat och ett basilikablad, lägg på vackert fat, serveras lika bra kallt och är fint att se på.
    Lycka till!

• vitvarghona

Du kan söka på "buffe mat" på nätet
    finns hur många tipps som helst att hämta

• mosterYster

Fast mycket av det som kallas "bjudmat" är ju väldigt god mat, och ofta också sådant man inte äter så ofta annars. De flesta äter ju hellre rökt lax, rostbiff, grillspett, olika goda sallader, potatisgratäng, någon god paj, hommous, goda röror, nybakat bröd, goda ostar osv när de blir bjudna på buffé än att stå och stirra på ett buffébord dignande av saker de inte ätit förut. Folk väntar sig oftast en speciell typ av mat och blir besvikna om det "fattas" något som alltid brukar finnas. Nu är inte jag sådan, jag älskar att prova nya saker, men det går ju till en gräns när maträtterna är ihopkombinerade av helt omöjliga saker bara för att det ska verka nytt och innovativt, tex lax i rödvinssås serverad med kiwigratinerade potatishalvor och selleripate kryddad med kanel och muskot. Liksom. Nu har jag som tur är aldrig blivit serverad ovanstående, men ibland undrar man över märkliga rätter.

Jag skulle inte heller servera tex coq au vin och filét black and white på en midsommarfest, där ställer jag fram det traditionella: sill, potatis, jansson, ost, omelett, kanske lax och kyckling osv.

Gör ett mellanting: ha grundutbudet av tillbehör (smör bröd, ost, sallad/-er samt potatis i någon form) och 4-6 andra rätter. Två grytor, en med fisk/skaldjur och en med fågel/kött, grillspett, en veg. varmrätt (tex en veg. paj), feta- eller chèvrefyllda lammfärsbiffar samt något kallskuret kött och kanske rökt lax. Kalla såser att dippa i och äta till köttet (pebre, mojo, basilikaaioli skulle vara lämpligt till ovanstående). Det brukar även vara populärt med lite småplock: oliver, cournichons, salta kex osv. Då finns ju något för alla.

• Gullrunn

Trevlig buffé, men inte direkt billig. Lax, skaldjur, kallskuret plus andra kötträtter blir rätt kostsamt om det är en stor fest. Kan inte ts säga vad budget ligger på istället, och hur många gäster? Vilken nivå på matlagningen? Hur lång tid får det ta?

• mosterYster

Gullrunn - våra tips var ju ganska lika, så varför var mitt förslag så kostsamt? Det enda jag la till var ju lax och två grytor. Frysta tigerräkor kostar 99 kr/kg på Willys, fiskblock är jättebilligt och med kallskuret kött medande jag typ rostbiff (vilket du föreslog). Mina biffar var ungefär samma som de du föreslog men med ost i (vilket inte blir så många tior eftersom det inte går åt så mycket som fyllning i biff). Köttgryta är något av det billigaste du kan bjuda på eftersom du kan köpa det billigaste kött du hittar och dessutom dryga ut med en massa annat. Så jag tycker nog att mitt förslag var mkt prisvärt!

Inte illa ment, förklarar bara hur jag tänkt!

• Edda Elva

Färskpotatissallad!!!

Koka färskpotatis (låt kallna, sedan dela i lagom stora bitar)
    Skär: körsbärstomater, färska champinjoner, fetaost, röd lök, avokado, blanda med den kalla potatisen...

Stek kycklingfilé som de sedan blandar ner i salladen.

Ringla över olivolja, (ytterst lite) balsam vinäger, salt, peppar o pressad vitlök... Supergott!

I salladen kan man ha det som passar, det finns inget recept, man tar det man har...

• Jessica24
    Hemmagjord italiensk buffé

* Piroger
    * Pizzabitar
    * Kycklingspett med sesamfrö
    * Parmaskinka
    * Pastasallader
    * Marinerade oliver
    * Pesto
    * Lantbröd
    * Smör
    * Salami
    * Ostar
    ♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • Edda Elva

Just det, det var ju buffé...

Gör små pajer ( i de minsta aluminiumfolie formarna) till ovanstående sallad... skippa kycklingfilén i salladen och ha grillade kycklingklubbor som tillbehör. Fixa olika chutneys (stavning?)...

• Gullrunn

Moster Yster: Då förstår jag bättre hur du tänkte.
    millan o lillan: För hur många, till vilket pris? Ju billigare desto roligare utmaning.

Svar på tråden Bra och billig bjudmat??