• Albasmamma

Het räkpanna? Svar önskas snabbt, tack!

Jag tänkte laga nåt med räkor till middag, gärna nåt starkt. Någon som har något gott enkelt recept att dela med sig av?

• Svar på tråden Het räkpanna? Svar önskas snabbt, tack!
  • mosterYster

Fräs i olja hackad lök med hackad vitlök (MYCKET!!!) svartpeppar och hackad färsk chili om du har - annars cayenne och/eller chilipeppar. Detta ska bara fräsa någon minut på medelhög värme, får INTE bli bränt. Lägg i räkorna, och fräs tills det är genomvarmt. Vad du ska ha till beror ju på vad du gillar, de flesta skulle nog servera ris eller nudlar. 

Svårt att ge tips utan att veta vad du har hemma dock. Du skulle kunna få roligare förslag om du hade några ingredienser till listade...   

• mosterYster

Har du grönsaker tex? Då skulle jag lägga i lite grönsaker och låta fräsa med lök och chili i ovanstående recept. Även lite pressad lime eller citron.

Vad för starka ingredienser finns? Grön curry? Chili? Sambal oelek? (Sambal kan du ta i st för chili/cayenne).

• Albasmamma

Tack.
    Jag tänkte servera antingen ris eller pasta till.
    Det som jag har hemma är:

Räkor
    Vitlök
    Lök
    Paprika
    Krossade tomater
    Mellangrädde
    Ostronsås
    Röd currypasta
    Wokgrönsaker
    Nudlar
    Sambal Oelek

Fler förslag?

• mosterYster

Tja.

Hetta upp olja och fräs strimlad paprika och lök med sambal. Tillsätt mellangrädde och koka upp, lägg i räkorna, pressa i mängder av vitlök och låt bli genomvarmt. Ris eller nudlar till. Smaka av med mer sambal om det inte är tillräckligt starkt. Sambal är ju även väldigt salt så jag tror inte att du behöver salta. Det borde bli jättegott!

Testa att köpa hem kokosmjölk och blanda med currypaste (röd/grön), eller färdig grytbas med röd eller grön curry. Detta värmer du upp och lägger i en burk (inte frysta!) wokgrönsaker och valfritt tillbehör (räkor eller strimlat kött eller fågel). Om du använder kött eller fågel ska detta wokas innan du häller på kokosmjölken och grönsakerna. Detta blir fruktansvärt gott (OK styrka också), lika gott som på thairestaurang!

Svar på tråden Het räkpanna? Svar önskas snabbt, tack!