Vad är vul och när gör man det? + fler frågor
Jag förstår att ett ul är ett ultraljud är eet vul då ettvaginalt ultraljud? Vad gör man då och vad kan man se. När får man göra det?
Jag förstår att ett ul är ett ultraljud är eet vul då ettvaginalt ultraljud? Vad gör man då och vad kan man se. När får man göra det?
Vaginalt ultraljud kan vara att föredra tidigt i graviditeten, eftersom det är lättare att se ett mycket litet embryo vaginalt. Man kan göra VUL inför abort, eller i samband med en eller för att kolla om fostret lever.
Det finns säkert en massa andra situationer också.
Ett VUL görs med en sorts stav som man för in i slidan. Man ser bebisen och hjärtat som slår, men bilden är inte lika tydlig som på ett vanligt UL.
Jag gjorde ett vanligt UL i v 14 och då såg man jättebra. Sedan åkte jag in akut till gynakuten pga en blödning i v 16 och de hade då bara en VUL maskin så då fick jag prova på den. Min blödning var ingen fara, men de kollade ändå att fostret levde med hjälp av VUL-maskinen.
En fördel med VUL är ju att man kan göra det tidigare än UL. Vilken vecka man kan börja använda det är jag osäker på.
Varför gör man ett vul så där tidigt, kan man bestämma det själv eller vem gör det?
Ett VUL är inget som alla gör utan snarare något man erbjuds om det finns några osäkerheter med graviditeten, tex att man har blött mycket. Jag blödde lite o försökte få ett VUL men fick inget eftersom jag inte klassades som "ett akut ärende", så jag fick snällt vänta till v 12 då jag gjorde mitt UL.
Oftast görs VUL i samband med blödningar tidigt i graviditeten för att kolla om fostrets hjärta slår. Alltså om man misstänker missfall. Man kan inte bestämma själv att man vill göra VUL, utifall man inte vill betala själv och göra det privat förståts. Det får man göra om BM eller de på gyn tycker det finns skäl till att göra ett VUL.
Jag ska på inskrivning v. 11 får man göra det då? eller måste man vänta till v. 18 och ul?
Det är inte alla som får göra ett vul. Det är olika från mvc till mvc. Jag gjorde ett i v12, detta är standard på mitt mvc för föstagångsföderskor.
Beroende på vilken vecka man gör det i ser man olika mycket..
Finns bild i mitt galleri om du vill se.
Här i Linköping gör man två UL, ett i v12 o ett i v18. Det var därför jag skrev att jag gjorde mitt i v 12.
Tack då vet jag. Ska kolla om jag får göra ett vul då vid inskrivningen i v. 11, man vill ju se så ett det lever.
Jag fick automatisk läkartid för VUL veckan efter inskrivningen. Kan ju iofs bero på att jag har APC-resistens o hade ett MA förra graviditeten?
Inget jag bad om i alla fall men tacksam att jag får göra det.
tycker de är konstigt att BM inte gör gravtest när man skriver in sig. tycker de borde vara ett av testerna.
Vi blir tre: Håller med dig. Jag fick göra det förra gången jag var gravid men denna gång var det inget tal om det alls.