• enlitenbitkaka

När kan bebisar/små barn bada i sjön?

Var på stranen idag tillsammans med resten av Karlstads befolkning och kom att fundera: När kan man börja ha med bebisarna i vattnet och plaska lite? Är det för kallt för dem? Eller bakterier som är farliga för bebisar?

FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • Svar på tråden När kan bebisar/små barn bada i sjön?
  • Mammanseko

Undrar jag med! Sambon jag disskuterade nämligen igår.

• Mli79

Jag frågade BVC (fast det var visserligen när det gällde bada i pool) och hon sa att det bör vara över 20 grader innan man testar, helst närmare 25. Men man kunde ju alltid testa menade hon på, bebisarna säger till om det är för kallt.

Om det var över 20 grader och badvattnet var tjänligt så hade jag nog testat!

♥ Emma 060705 ♥ Hugo070514 ♥
  • temple of love

Har inte ens funderat på om det finns någon gräns, testade för ett par veckor sen men då märkte jag på neo att det var på tok för kallt.

Idag däremot var det jättekul att bada med mamma, men man märkte när han började bli kall då var det dags att gå upp. Neo är lite över 7mån nu.

Vet inte hur varmt det var någon av gångerna, har ingen termometer med. Alla barn/bebisar är ju olika så det är väl bara att testa och se, som sagt är det för kallt säger dom ifrån.

• Eelle

har haft min josefine 9 månader att bada i sjö några gånger nu i sommar, men bara på jättevarma dagar. då behöver ju även dom små svalka sig. jag har hållit i henne så hon fått doppa benen i vattnet, sen har jag setat med henne så hon satt på min ben o jag satt på botten då fick hon vatten typ lite över naveln.. hon gillade de starkt plaskade på som 17.
    dom äger ju till själva om de är för kallt, sen märker man ju om de inte gillar det, då ska man väl låta de vara..
    men under 20 grader ska de ju iaf inte vara. de är bara att testa, finns ju badbyxor som stoppar om de bajjar eller så.

me tankep en ålder så kanske 3-4 månader, när de vet lite mera va som händer och så. iaf vid en varm dag..
    de är va jag tror iallafall.

• Dunsan

På vårt bvc säger de att de inte ska bada i sjön före de fyllt ett. Fast jag frågade hur noga det va eftersom vår kille nu är 10 månader. Hon sa då att det är okej att plaska lite i kanten. Jag vet inte men tror att det är för bakterierna.
    Men de säger tydligen lite olika beroende på vart man frågar, man får väl göra lite som man tycker precis som med allt annat. Eftersom det inte vart nåt vidare väder i sommar så har det inte blivit att vi badat, annars skulle han nog fått plaska lite i kanten tror jag. Men inte så mkt mer...

• Kimmiss

min son har badat senast idag i en sjö där det var ca 22 grader och han älskar det. han är 7 mån

• squirlett82

Jason testade att bada i vänern igår, men han tyckte det var för kallt
    Så vi gick upp och han fick sitta och greja i sänden istället, vilket han tyckte var super roligt

Han är 5½ månad

En följdfråga,
    Är det "farligt" för dom små att bada i havet??
    Tänkte ifall saltet torkar ut huden eller så?

• enlitenbitkaka

jaha...jag antar att man får gå på sunt förnuft! I Vänern där vi badar är det enligt en internetsida ca. 17-19grader nu... Men hur ska man kunna hålla koll på vattentemperaturen bara?

• arasall

Vår dotter badade i 23 grader när hon var mindre än tre månader, och halva sig igår (nu är hon strax över fyra månader). Men börja med att plaska och se vad din baby tycker. De säger ju ifrån när de inte gillar nåt. Bada dock inte för länge då de kyls ner fortare, ta det sakta och lugnt och känn av vad bebisen tycker, samt bada inte om det är algblomning. Lycka till!

• Lepa

undrar oxå hur det e med saltvatten? och hur gör ni med solen då om dom e under halvåret?

• soldis

min dotter badade innan hon var 4 månader. Hon älskade det, men så är hon också mycket varm av sig (särskilt under värmeböljor).

Svar på tråden När kan bebisar/små barn bada i sjön?