• Farfalla

Övertid som timvikarie?!

Hur fungerar det om man har lön som en timvikarie.. Jobbar 40t/v kan jag få övertid då? Eller får man bara vanlig timlön om man jobbar tex en extra dag i veckan?

• Svar på tråden Övertid som timvikarie?!
  • SystraMi

Det beror på. Hos oss är det så att är man inringd på 8 timmar (man är alltså schemalagd) men jobbar 10 timmar (man jobbar alltså 2 timmar över) får man 1 timmes enkel övertid och 1 timmes kvalificerad övertid.

• Farfalla

Jo men jag har mina fasta tider på 40t i veckan på en persons sjukskrivning, fast har timlön..... sedan undrar han om jag vill jobba nu på lördag.. alltså kommer det bli 49,5timmar denna veckan.

• fenixen

Det bästa är väl om du frågar din arbetsgivare. Annars tror jag att det räknas månadsvis.

• PontusNovalie

Som timanställd får du ingen övertid om de ringer typ på morgonen och vill att du ska komma direkt.

Men jobbar du ÖVER 165 timmar i månaden så får du övertid för de extratimmar som är över 165 timmar per månad. Tex om du jobbar 175 timmar en månad, då får du övertid för 10 timmar, alltså extra betalt.:))

• PontusNovalie

Tänk på den nya EU lagen, du måste ha 36 timmar sammanhängande vila per vecka.

Svar på tråden Övertid som timvikarie?!