• Bimbo Månskugga

Hur kokar jag hallonsylt???

Nu ska jag koka hallonsylt hur gör jag??? har aldrig kokat sylt

• Svar på tråden Hur kokar jag hallonsylt???
  • Weird One

Köp socker med pektin.
    Då har du recept på paketet, jätteenkelt!

Ironi är min religion
  • Atamon

Sylt som kokas utan tillsats av extra pektin får ofta lite lösare konsistens än köpt sylt. Vill man ha mer geléaktig sylt använder man pektin och speciellt syltsocker. Precis som Weird One säger så finns det då recept på förpackningen.

Blir ca 1 liter sylt

2 l hallon
    6 - 9 dl socker
    2 krm citronsyra
    1 krm natriumbensoat

Rensa och skölj hallonen noga. Lägg dem i en gryta. Hetta upp långsamt och koka sedan i ca 5 minuter. Häll i socker. Skaka grytan då och då för att hallonen och sockret ska blandas. Undvik att röra i sylten. Sjud sylten i 15 minuter och skumma väl. Tillsätt natriumbensoat och citronsyra utrört i lite av sylten. Skulle sylten bli för lös kan pektin tillsättas. Häll sylten på rena varma burkar ända upp till kanten och sätt på ett lock.

• Vombell

Gjorde blåbärssylt en dag med hjälp av så kallad Syltsocker. Jätteenkelt.

Blanda 1 kg bär med 1 kg syltsocker. Koka 2-5 min, låt svalna, häll upp på burk.

Kan det bli enklare?

• Millans hustru

jag gör egen sylt då jag ska servera pannkakor, det är inte särskilt komplicerat o blir både gott o mindre sött. jag tar en påse bär från frysen, kanske 500 gr. Ibland blandar jag en påse jordgubbar med en stav rabarber. eller så tar jag bara hallon eller björnbär eller...
    Låter bären tina i kastrullen på svag värme. då bären börjar puttra rör jag i råsocker. ju mindre desto bättre men det beror på bär. Med en påse hallon på 500gr har jag i mellan 1/4-1/2 dl socker. Låter puttra några minuter till, sen klart. Håller i burk med lock upp till en vecka i kylen, men allra godast samma dag.

• Coursell
    Vombell skrev 2007-08-07 19:51:45 följande:
    Gjorde blåbärssylt en dag med hjälp av så kallad Syltsocker. Jätteenkelt.Blanda 1 kg bär med 1 kg syltsocker. Koka 2-5 min, låt svalna, häll upp på burk.Kan det bli enklare?
    Jag gör likadant. Busenkelt ju
  • Bimbo Månskugga

Tack tack för tipsen!!!!! nu är sylten klar och det vart bra

• Weird One
    Prinzezzan skrev 2007-08-07 22:18:42 följande:
    Tack tack för tipsen!!!!! nu är sylten klar och det vart bra
    Hur gjorde du?
    Nyf...

Ska göra egen snart
    Ironi är min religion
Svar på tråden Hur kokar jag hallonsylt???