• lycka79

Starta eget? Vill bli Massageterapeut.

Ja, som frågan lyder. Har bestämt att jag vill plugga till Massageterapeut. Men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga! Ngn här som pluggat till ngt liknande, där man får bekosta allt själv? Måste ju betala för kursen och sen måste man ju överleva de där månaderna när man pluggar. Så jag gissar att ett banklån är det enda raka, så man slipper CSN... Om man ens är berättigad till studiemedel, tror faktiskt inte det.

Känns dock läskigt att ta lån på typ 100.000 för en utb. (Kurs ca 50.000 kr plus pengar till ren överlevnad när jag är tjänsteledig för studier)

Vart kan man vända sig med alla dessa frågor om ekonomi, hur man startar eget, går tillväga? Ngn som vet?

Hjääääälp...

• Svar på tråden Starta eget? Vill bli Massageterapeut.
  • True

Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor... har inte så bra koll. Men däremot är jag nyfiken på genom vilka du har tänkt utbilda dig.... Axelsons?

• lycka79

Jag har kikat på lite olika. Och Axelsons har ju riktigt bra rykte om sig, vilket lockar. Man kan även läsa hos Svenska Massage Akademin, men deras utbildning verkar mer dold... Plus att de verkar ha ett eget förbund, vilket får mig att dra öronen lite åt mig. Jag vill gå en utbildning som är internationellt godkänd, men vet inte riktigt hur jag ska kolla upp det.

Äh, borde väl helt enkelt fråga ut vår massör på jobbet.

• Vårsolen

har läst på axelssons(inte massör) och jag var helnöjd, är ju några år sedan nu men tycker absolut du ska ta kontakt med dom, de kan säkert svara på de frågor du har

• True

Vet ni hur Hälsotekets utbildning är?
    De är billigare än Axelsons... men jag har inte hört så mkt om dem.. har ni?!

• Lobu

Hej, jag ska börja nu i september på Hälsoteket i Malmö!

Har hört bara bra saker och ser verkligen fram emot det!

Jag kommer gå 2 dagar i veckan ibland 3 så jag kan fortfarande jobba på mitt nuvarande jobb nån dag i veckan och helger!

Är nervös som fan men tycker det ska bli kul! Planen är att börja jobba på företag men i framtiden vill jag slå ihop mig med några hudterapeuter osv och öppna nåt eget eller jobba inom SPA anläggningar.

• lycka79

Hittade precis en annan skola som verkar riktigt bra den med! Ligger i Bromma, kursen är studiemedelsberättigad och går på heltid. Det sistnämnda är nästan ett krav från min sida, vill hellre ta tjänstledigt och köra på och bli klar än att dra ut på det. Axelsons gör oxå på det viset.

Vårsolen

Ska göra det, kontakta dem alltså. Har du den minsta aning om hur de lägger upp sina kurser? Startar de alltid på hösten eller har de kurser som börjar på våren? Förstår om du inte kan svara, men måste chansa på att fråga.

• Vårsolen

Ts,nej jag vet inte alls hur de gör det var ju några år sedan och jag läste en annan utb där upplägget förmodligen inte alls var detsamma.men allt sånt där kan du ju fråga om när du ringer, be dom gärna skicka kurskatalogen om du inte redan har den.

Svar på tråden Starta eget? Vill bli Massageterapeut.