• marre726

Hur många kräftor per person?

Vi ska ha kräftmiddag på lördag. Och jag ska handla. Men vet inte hur mycket kräftor jag ska köpa...

Är det nån som vet hur många kräftor man brukar räkna per person. Minns inte hur många jag brukar klämma i mig själv...*s*

• Svar på tråden Hur många kräftor per person?
  • Ekrlsn

jag kan äta ett helt paket själv men hur många e ni???
    räkna på alla alla kan få minst tio st var, max 15

• marre726

Såg att ett paket med jumbokräftor innehåller 16-22 st. Så ett halvt paket per person då?

• skånenettan

Jag kan oxå lätt klämma ett paket själv... men jag är ju oxå galen i kräftor

Ja en 12st skulle jag nog räkna per person och sen beror det ju lite om man ska ha ngt till. Kanske göra en skaldjurspaj eller något för at dryga ut det lite??

(¯`°?.¸ ♥ Två underbara söner födda -04 & -06 ♥¸.?°´¯)
  • Zaria

Ca ett halvt paket per person om det finns något annat att äta också,då äter man sig ju inte proppmätt på bara kräftorna.

• skånenettan

Eller ostpaj är oxå gott att ha till

(¯`°?.¸ ♥ Två underbara söner födda -04 & -06 ♥¸.?°´¯)
  • marre726

Tänkte ha räkor, bröd, kex, ostar, lite röror till också.

• Ekrlsn

oki men då räcker 12 kräftor var, du kan ju ha ett extra paket tillhands ifa någon frågar efter mer

• jenn79

Jag sitter och spanar på alla goda recept i nya nummret av allt om mat. Kankse det finns något där som kan falla i smaken?

Jag tänker då som extra till kräftorna Annars är jag barnsligt förtjust i västerbottenost till

• Jessica24

På de kräftskivor jag varit på, så har i stort sätt alla ätit vars ett paket med kräftor eller lite mindre. Svårt det där...

Vi brukar servera baguetter, rotbröd (rostat såklart) smör, kex, olika sorters dessertostar mm till kräftorna.

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • marre726

Ja det ska vara lite smakrika ostar till... Tänkte först göra västerbottenostpaj, men förra året vart det massor över, så jag kör på röror i år istället.

• annca

Vi räknade med ett halvt kg per person, och det var rätt lagom.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Tingilya

På de skivor jag varit på har det funnits 1 kg /Person.
    Men då bjöds det inte på något annat.

• Anariel

Brukar räkna med minst 0.5 kg HAVSkräftor/person...
    köper aldrig insjökräftor

• mosterYster

Undrar också.

Vi ska ha ca 4 andra rätter, plus drinktilltugg (smördegssnurror, oliver mm). Förutom kräftor kommer det att finnas västerbottenpaj, två andra varma eller kalla maträtter, ost, bröd, gubbröra, aioli och sallad. Att dricka: sangria som mingeldricka och sen öl och snaps och efteråt drinkar. Efterrätt har jag inte bestämt. 1/2 kg kräftor/pers borde ju räcka?

Svar på tråden Hur många kräftor per person?