• carro 81

Hur viktigt är det med ansiktsvatten?

Som frågan lyder...hur viktigt är det egentligen? De flesta säger att man behöver det för att det kompletterar hudvården men jag tycker nästan att min hy blir bättre utan ansiktsvatten. Vad har det för funktion egentligen?
    Lite dumma frågor kanske men jag är inte så bra på sådant här.

• Svar på tråden Hur viktigt är det med ansiktsvatten?
  • mumlan1

Vad är ansiktsvatten? Nä, skämt åsido, använder det aldrig...

• malibos

använder aldrig och har aldrig (peppar peppar)haft problem med finnar etc. enda hudvård jag gör är att tvätta bort sminket innan jag lägger mig och använda hudcreme varje dag

• IdaM

Ett ansiktsvatten används för att dra igen porerna som rengöringen "öppnat" och rengjort.  Jag kan tycka att ett ansiktsvatten är att rekomendera. Kanke du använder fel typ av vatten till din hy om du inte känner effekten eller få problem. Vilka problem upplever du?

/Ida, Hudvårdskonsult

• sockerflicka

L300 har ett ansiktsvatten som är superbra! Finns på apoteket!

• carro 81

Tack för era svar!

IdaM - Jag har provat alla möjliga, just nu använder jag Dermalogica. Jag är väl rätt yttorr...måste använda mycket fukt för att huden inte ska se "flagig" ut på vissa ställen men får även finnar ganska lätt. Har du något bra tips kanske? Kan man inte avsluta tvätten medtyp kallt vatten istället för att dra ihop porerna?

• snuttP

Anledningen till att använda ansiktsvatten är: För att återställa hudens naturliga pH. Därför kan du inte använda kallt vatten. Vatten har pH 7 ungefär. Huden har pH 4. Du vill återställa huden för att minska belastningen på den och för att den på bästa sätt ska kunna ta åt sig krämen, masken, boostern, mm..

Jenny Auktoriserad Hudterapeut (alltså har jag utbildning och är godkänd i Sverige och resten av världen)

• la dolce vita

Jag använder alltid ansiktsvatten. Om du inte tycker det är bra har du inte hittat rätt märke. Jag använder Helena Rubinstein, fungerar så bra!

• rocketqueen

Jag behöver inte ansiktsvatten, min torra och känsliga hy fungerar bättre utan ännu fler produkter. Prova dig fram, kanske behöver du inte allt som personer försöker sälja till dig. Tycker du inte att ansiktsvatten är bra kanske du helt enkelt inte behöver det.

/rocketqueen, self-made produkttestare...

• Themis

Produkter=döden för min hud, funkar bäst utan. Men så sminkar jag mig ju rätt sällan också.

/allergiker, atopiker och naturvetare som besegrade sitt eksem när läkarna inte hade en susning.

• MrsLi

Jag använder alltid ansiktsvatten. Efter att jag har tvättat mig på kvällen (använder mycket sällan smink) och tar bomullstussen med ansiktsvatten på, så blir den smutsig. Även om man tvättar sig noggrant så ligger det fortfarande rester kvar utav rengöring mm.
    Tycker det känns som ett skönt sätt att avsluta rengöringen och få bort det sista

• snuttP

en av anledningarna till att man kanske blir torr eller på annat sätt reagerar på ansiktsvatten är för att vissa sorter innehåller alkohol. Undvik dessa! Alkohol torkar ut..

• carro 81

Okej, får kanske försöka hitta något som passar mig bättre då.

• angel1981

Ester Lauders ansiktsvatten är underbar!

• BJM80

Jag har en ansiktsrengöring som är kombinerad med ansiktsvatten. MD formulations facial cleanser, dyr men dryg och man känner sig ren. Men jag använder sminkborttagningsmedel för ögonen innan jag tvättar mig eftersom det svider om man tvättar med den här.

Svar på tråden Hur viktigt är det med ansiktsvatten?