• Elli 78

Farligt att åka "de värsta" på Liseberg under grav.?

Vi ska åka till Liseberg i morron och nu börjar jag såklart fundera...Är det skadligt på något sätt? Älskar ju att åka allt förutom fritt fall. Är i 10:e veckan.

• Svar på tråden Farligt att åka "de värsta" på Liseberg under grav.?
  • Felicia6

Dom avråder från att åka alla karuseller, men speciellt dom lite "värre". Du kommer se skyltar med en grav-mage och ett kryss över. Så var det då jag var där iaf

• ZAFT

På vissa karuseller står det ju att om man är gravid ska man inte åka dem. Läste även i en tråd om någon som frågat personalen där och då haded de sagt att man bara skulle åka de som barn kan åka.

Nu är alla små stjärnor...
  • mamma2004

Det står på skyltar vid attraktionerna vilka de inte rekommenderar att inte åka när man är gravid. Typ Balder, och sådana...

Tacksam mamma till Jemima (040626) och Jonatan (060212)
  • cream tea

Jag skulle nog inte vågat chansa bara för att OM någonting trots allt skulle hända hade man väl inte känt att det hade varit värt det. Så om det var jag skulle jag ha hållt mig på marken och sen åkt dit nästa sommar igen och tagit igen det då. Är själv i v. 11.

• jakey

Jag var på liseberg igår (är i v25)och blev stoppad på nyckelpigan!!!! Dom rekomenderar att man inte åker några berg och dal banor, inget som snurrar,inte flumride...Ingenting!!! Det finns förbudsskyltar på de värsta sakerna men för att vara på den säkra sidan finns det inte mycket man kan åka...I vecka 10 kan dom ju inte se det och stoppa dig men jag skulle inte ta chansen...

• sweety88

Man vet inte hur dt påverkar barnet ännu så skulle inte chansa. Vet dom som förlorat sina barn o läkaren tagit i fråga kring detta när dom varit o åka i tidig som sen gravditet.

• yoshi2007

Min bm sa till mig att det inte var några problem då bebisen ligger väl skyddad. Jag var på Disneyland i Anaheim i v. 22 och åkte ALLT!!!

• principisessan

känns som att det inte borde kunna hända så mycket.. bebisen är ju väl skyddad.. fast man kanske kan sätta igång värkar på det sättet?
    Sen om man är långt gången så kanske inte byglar och bälten sitter som de ska och då är det ju såklart en risk.
    I sverige så står det alltid om man som gravid avrådes att åka karuseller, så det enklaste och säkraste är ju att gå efter det.. jättetråkigt.. hade väldigt gärna åkt till liseberg i år, men vägrar åka dit om man bara får åka barnkaruseller.
    Däremot så har jag åkt vattenrutschbana, det var riktigt skoj

• Mica82

Min BM sa att man inte ska åka de karuseller som har en säkerthetsspärr som trycker mot magen. Tex bergodalbanan....

• iAnnaMaria

På ballder står det tom en skylt med en gravid och ett kryss över.. Du får alltså inte åka som gravid

• Moniqe1979

förlorade min bebis i magen pga av hjärtfel, hjärtat satt på fel sida i kroppen de som gjorde obduktionen frågade om jag varit utsatt för kraftiga g-krafter tidigt i graviditeten tex flugit elelr varit på tivoli.
    Var på Grönda lund och åkte massa bergådalbana i v 4 precis den vecka då hjärtat skapas och de har satt det som troligaste anledningen till att bebisens hjärta blev så missbildat att han inte kunde leva. Viste altså inte ens att jag var gravid ännu när jag var där.
    vill inte skrämmas, men har man maximal otur så har man :'(

• yoshi2007

De står att man inte bör åka om är gravid, det gör det på nästan alla attraktioner. Men som sagt barnen ligger väl skyddat. Dessutom håll i dig ordentligt, som bergbanan på Liseberg. Den gör hastiga inbromsningar, så håll i dig istället så det inte trycker på magen.
    Sen vet jag inte, det är ju större risk för missfall de första 12 veckorna dessutom.

• sweety88

G krafterna vet man inte OM dom påverkar barnet ännu så varför änns överväga o riskera något?

• Tristanya

teoretisk sett borde man kunna åka, men inte de värsta sakerna.. för man kan ju tex flyga ganska långt in i graviditeten! och då utsätts man ju också för g-krafter!
    men jag skulle nog inte våga åka ändå..vill ju inte riskera ngt! sedan skulle jag nog må illa av det också, mår t.o.m illa ibland när jag åker bil..o har aldrig haft problem o åka karuseller förut!

TS -- ta det lungt bara ohc fråga din bm! är nog väldigt indviduellt också om man klarar av det osv!

• Jenny28

tror nog skakningarna är värst. Det skakar ju ganska bra i bergodalbanor. Jag tror att just de kritiska första tolv veckorna skulle inte jag chansa. Men det är ju upp till var o en..

jag åkte små grejer för ett tag sen men jag e ju i v. 23

DIMITRA - Alla Gudinnors Gudinna
  • jennsan22

men säkerhets spärren sitter ju på låren eller under brösten jag har inte sett en enda attraktion där spärren sitter på magen. Jag var på liseberg iu vecka 17 och det var inget som klämde mig på magen. åkte typ allt...Men som hög gravid skulle jag inte åka dom värsta som balder och så. Det visar ju varnings skyltarna.

• Farfalla

Jag anser iaf att barnet är så pass viktigt så jag skulle aldrig riskera det lilla livet pga karuseller. Det har jag gott om tid att åka när bebisen kommit!

Svar på tråden Farligt att åka "de värsta" på Liseberg under grav.?