• Snö80

Hur lindra hosta på natten?

Har en grym hosta, hostar ut mina lungor snart som det känns. Har börjat med hostmedicin men den har inte börjat verka ännu. Nu till frågan,

Hostan är värst på morgonen och så klart på natten när man ska sova. Kan inte sova pga den. Hur kan man lindra den, har ni några bra tips här? Jag behöver sova!

• Svar på tråden Hur lindra hosta på natten?
  • Mälaröbo

Vad har du för hostmedicin??
    Om du tar slemlösande som tex Mollipekt så hostar du MER, men om du tar hostdämpande som tex Cochilana (?stavning) så hostar du mindre.

• Snö80
    Mälaröbo skrev 2007-08-07 23:14:14 följande:
    Vad har du för hostmedicin??Om du tar slemlösande som tex Mollipekt så hostar du MER, men om du tar hostdämpande som tex Cochilana (?stavning) så hostar du mindre.
    Jag har mer rethosta, inget slem, den heter Noskapin, tabletter som ska tas tre ggr om dagen.
  • Vitvå

Be att få en hostmedicin som heter Coccilana Etyfin utskriven.
    Den blir du lite trött av så du sover sannolikt gott på natten av den. I alla fall gör jag det.
    Det är den enda hostmedicin som funkar för mig när jag får hosta (utan slem).

• Snö80
    Vitvå skrev 2007-08-08 09:22:22 följande:
    Be att få en hostmedicin som heter Coccilana Etyfin utskriven.Den blir du lite trött av så du sover sannolikt gott på natten av den. I alla fall gör jag det.Det är den enda hostmedicin som funkar för mig när jag får hosta (utan slem).
    Jag får testa det för det här funkar inte...
  • principesa

Hej!
    Jag har haft många hemska nätter med hosta och det har visat sig vara astma. Då hostar man ofta på nätterna.
    Hostar du så att du inte kan sova på flera nätter kanske du bör gå till hälsocentralen. Annars är mitt råd att se till att du inte är täppt i näsan. Det torkar ut i halsen och förvärrar hostan. Halvsitt och sov. Lägger du dig ner så går det absolut inte att sova. Drick massor med vatten innan du lägger dig och jag brukar ha honungsvatten bredvid sängen att ta till om hostan börjar.

• Vitvå

snö80:
    Hur har det gått för dig?

• Snö80

Nja, jag försökte sitta i nattm en det går ju inte, får så ont i nacken. Hostan sitter i, måste ordna en annan hostmedicin nu tror jag, nu börjar det vara slem i hostan, suck.

Ska på bröllop på lördag, vill inte hosta sönder deras cermoni och överrösta prästen i kyrkan eller talen under middagen Som tur är så är det ju värst morgon och kväll.

Tack för era tips iaf Gulligt av er!

• Scraptroll

I min bok om huskurer står det att om man har envis hosta kan man prova ett grötomslag av rostad lök applicerat på bröstet varannan timme.
    eller
    göra ett avkok på riven färsk ingefärsrot med kryddor som kanel eller kryddnejlika för att lindra brösthosta
    eller
    göra ett omslag av kålblad om bröstkorgen är spänd av hosta. Kål har en utmärkt förmåga att driva ut gifter. krossa bladen med hjälp av brödkavel tills saften kommer fram. lägg 3-4 blad över bröstkorgen och täck med gasbinda. lägg sedan över en varm filt för att hålla dem på plats.
    Man kan också dricka kålsaften sötad med honung.

• 704regan

Det mest effektiva för mig är ett par droppar pepparmyntsolja i ljummet vatten. Man kan också smörja in överläppen med det så att ångorna på något sätt dämpar /tar bort hostan.

Köper det i hälsokosten.

• Snö80
    Leena skrev 2007-08-09 10:57:48 följande:
    I min bok om huskurer står det att om man har envis hosta kan man prova ett grötomslag av rostad lök applicerat på bröstet varannan timme. ellergöra ett avkok på riven färsk ingefärsrot med kryddor som kanel eller kryddnejlika för att lindra brösthostaellergöra ett omslag av kålblad om bröstkorgen är spänd av hosta. Kål har en utmärkt förmåga att driva ut gifter. krossa bladen med hjälp av brödkavel tills saften kommer fram. lägg 3-4 blad över bröstkorgen och täck med gasbinda. lägg sedan över en varm filt för att hålla dem på plats.Man kan också dricka kålsaften sötad med honung.
    Det låter lite invecklat, jag har ingen av ingredienserna hemma, jag är nog slö och går till apoteket i stället. Honung har jag och det har jag i mitt te och det är bra
  • Scraptroll

det var ju många allternativ och då kan det ju kännas lite jobbigt.

"göra ett avkok på riven färsk ingefärsrot med kryddor som kanel eller kryddnejlika för att lindra brösthosta"
    är det som jag tycker låter minst krångligt och gott låter det med...har inte haft tillfälle att prova det än.

ett avkok gör du så här:
    Ta en kastrull som helst inte är i aluminium(järn och koppar förstör garvämnena)
    värm den och lägg i 50g av den rivna färska ingefärsroten och kryddmängd efter eget val
    Häll 500ml kokande vatten över ingefäran och kryddan,
    Tcäk sne över blandningen så örterna får ligga och dra i ca10min.
    Sila dekokten.
    Tillsätt lite honung eller brunt socker för smak.
    Drick en mugg.
    Resten kan förvaras i en burk i kylen upp till 48timmar för vidare bruk

jag tänkte jag kunde tala om hur man gör iaf..men sen ligger ju valet hos dig om du vill prova lr inte :D
    är ju inte mycket krångligare att gå till affären och handla det nödvändiga än att gå till apoteket.

• Zenobia

Köpte på hälsokost som heter Alpenkraft. Den hjälpte min hosta när ja inte blev kvitt den. Ja prövade allt möjligt på apoteket för hostan men inget funkade. Men så testade ja Alpenkraft och vart bra efter ett par dagar bara.

• Tingelina

En varning bara... Cocillana Etyfin innehåller etylmorfin och är starkt beroendeframkallande. Det gör dig trött och du får nedsatt reaktionsförmåga så du bör inte köra bil under kuren. I kombination med alkhol kan du få andningssvårigheter dessutom..

Cocillana Etyfin är typ kungen av hostmedicinerna, men det är inte något man häller i sig vårdslöst..

Svar på tråden Hur lindra hosta på natten?