• Mini78

*Hej på er! Vi funderar på Grekland i sommar,

Hej på er!

Vi funderar på Grekland i sommar, och har aldrig varit där tidigare. Har fått tips om bl.a. Korfu som verkar superfin, men alla tips och erfarenheter mottages varmt!

Vi vill ha fina vita stränder, klarblått varmt vatten och lite saker att hitta på förutom sol-lapandet. Nöjesliv är inte så viktigt, lugn och ro är skönt!

• Svar på tråden *Hej på er! Vi funderar på Grekland i sommar,
  • mirresmamma

Samos är underbart!!!!!!

• Annapanna

Korfu är jättefint, men åk inte till tex Gouvis, där är den stora stranden inte särskilt rolig!

Naxos är mitt tips, min absoluta favorit alla kategorier!! Känns lite mer som en "riktig" ö, med hamnstad osv.
    Annars är Zakynthos kanon, Laganas har en superstrand!!

• Annapanna

Gouvia på Korfu skulle det ju vara!!

• Crazy Red

Oj grekland har sååå många fina öar att erbjuda.

Mina tips:

Santorini: förvisso svart strand (lava strand) men oj vilken vacker ö, grymma utsikter från höjden i huvudstaden, mysiga pittoerska restauranger i Kamari och skönt strandliv i perissa. Atmosfären är dock inte lika hypad som på det mer exploaterade öarna.

Kefalonia är stor men har mycket kul att se och här känner man sig verkligen som turist då det är mest fastlandsgreker där. dock kan vissa stränder vara rena rullstensåsarna som är lite svårabemästrade men för bästa grekiska atmosfären så är kefalonia en hit.

Kreta har stranden du pratar om, bor man lite utanför Xania så har du timglas-sanden du verkar vara ute efter. Mycket ställen finns att äta på både i och utanför Xania där jag var men sen finns det två stora ställen till där jag inte varit på kreta rethymnon eller likn. och så något mer tror jag.

Akta dig för Rhodos, Kos, Ios, Cypern om du vill slippa värsta partydraget och svensk-exploateringen.

• Camsan

Naxos -> Så mysig ö...Lagom stor och riktiga sandstränder.....

Jättemysig innestad... åååå....längtar tillbax.....*tipsa* Åk dit!!!

• Lilltessan

Om ni vill ha lugn och ro och de finaste stränderna finns det en liten ö som heter Koufonissa (vet inte exakt stavning). Underbar ö med få turister. Men det finns inte jättemycket att göra förutom att sola, bada och äta på "riktigt" grekiska restauranger.

Amorgos har inte så många fina stränder, mer klippbad, men det finns massor att utforska.

Santorini är underbart men har, som någon skrev, lavastränder.

Naxos och Paros är fina semesteröar med mycket turister men inte lika mycket som Rhodos, Kreta m.m.

• ming

MYKONOS!!!
    Det är den absolut bästa ön på Grekland, och inte så "svenskig". Däremot väldigt populär bland tyskar, engelsmän och amerikaner!
    Det är ju den så kallade "bögön", dvs väldigt mycket bögar och transvestiter där. Men tänk vilken party det blir med dem! Dessutom finns det väldigt många straighta där också!
    Det är definitivt den bästa ön jag har varit på i Grekland!

• Mini78

Åhh vad många fina tips!! *blir helt stirrig och vill åka till alla*

Ska kolla upp Naxos, Kreta, Laganas och även kika på Santorini. Och såklart Korfu..

• ming

Men vill du ha lugn och ro är det nog bättre med Naxos, där fanns den finaste stranden alldeles i hamnstaden, lång och grund. Men jag tycker att det är så tråkigt med alla svenskar.
    Har du barn? För det finns mycket barnfamiljer där, så det kan ju vara något i så fall.
    Tipsar ändå om Mykonos!

Svar på tråden *Hej på er! Vi funderar på Grekland i sommar,