• Piaf

När jag var liten så sa mamma o pappa att...

När jag var liten så sa mina föräldrar att man får mask i magen om man äter rå korv...

Stämmer detta?

Jag menar, korven är ju inte rå RÅ...

Äter era barn rå korv?

Pay it forward
  • Svar på tråden När jag var liten så sa mamma o pappa att...
  • Lilla jag77

Näää, finns ingen chans att få det...

• Sesamfrö

Ja.. Får man mask av rå korv? Har jag aldrig hört talas om. Rå korv är ju sååå gott Brukar köpa ett litet korvpaket när vi ska ut på tur med bilen så smaskar vi alla tre på varsin korv

• Hera78

Jag äter rå korv och har så vitt jag vet inga maskar i magen

Åt rå korv när jag var liten också, när vi grillade ville jag hellre ha mina hotdogs råa, mycket godare Och idag kan jag som sagt också äta rå korv även om det bara händer ett fåtal gånger om året

• annca

Aldrig hört. De lär fara med osanning där

Korven (grillkorv, falukorv etc) är rökt eller förkokt; den är redan tillagad på ett sätt. Behövs egentligen inte mer.
    (Rå korv, det är den där sladdriga flässkorven mankan köpa i köttdisken, och den skulel jag aldrig få för mig att äta utan att koka först)

Lillstumpan älskar ostekt falukorv! Och det gjorde jag också.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • älska livet

grannarna vi hadde när vi va yngre köpte korv från ett rökeri...pappan å båda barnen åt upp hela korven å dom fick mask...är korven dåligt tillagad så kan man få mask...beror på va det är för korv me..hotdog å sånna korvar tvivlar jag på att man får mask av

• Abrakadabra

Nästan all korv man köper är ju redan kokt ... och är därmed inte rå. Men det finns undantag, och då måste man såklart tillaga.

• Sapho

haha :D den var rolig...nej varför i hela friden skulle man få det? både jag och sonen har ätit ostekt, okokt korv...ingen mask här inte.
    Den är kyld och den är inte rå....de som fått mask måste haft den framme eller i närheten av något dåligt helt enkelt...
    Får man mask av ostekt skinka typ kassler? NEJ

• mosterYster

Haha, det är skillnad på rå korv och RÅ korv. Korv innehåller som bekant olika nermalda delar av djur. Man fyller korvskinnet med rå köttmassa, men de flesta korvar som säljs är ju sedan kokta innan de kommer till butiken! Det finns några slags korvar som säljs okokta, men då står det på förpackningen att man ska koka dem, ofta ganska länge... Tror att köttkorv är otillagad, eller hur är det? 

• annca

Köttkorv, Värmlandkorv, julkorv, fläskkorv.

mosterYster skrev 2007-08-08 15:53:46 följande:
    Haha, det är skillnad på rå korv och RÅ korv. Korv innehåller som bekant olika nermalda delar av djur. Man fyller korvskinnet med rå köttmassa, men de flesta korvar som säljs är ju sedan kokta innan de kommer till butiken! Det finns några slags korvar som säljs okokta, men då står det på förpackningen att man ska koka dem, ofta ganska länge... Tror att köttkorv är otillagad, eller hur är det? 
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mosterYster

Tack! (orkade inte kolla upp det)

Svar på tråden När jag var liten så sa mamma o pappa att...