ni som kan silver ??
Jag har fått ett underbart smycke från Tiffanys i Silver av min man i morgongåva. Nu har vissa delar av den blivit missfärgade. Min väninna sa att det kan bli så av svett, parfym etc. Men hur gör jag rent den på bästa sätt?
Jag har fått ett underbart smycke från Tiffanys i Silver av min man i morgongåva. Nu har vissa delar av den blivit missfärgade. Min väninna sa att det kan bli så av svett, parfym etc. Men hur gör jag rent den på bästa sätt?
det finns jättebra silverrengöringsprodukter, gå till din guldsmed så hjälper de dig.
Stargirl: man kan aldrig helt skydda sitt silver från att oxidera (dvs. de fläckarna som kommer på ditt smycke)
Silver oxiderar även när det kommer i kontakt med bland annat luft (vilket det ju gör ). Men så länge det är äkta silver och inte nysilver (en legering av blandannar koppar och zink med bara ett tunt ytlager av silver) så är det inga problem att rengöra det från oxideringen.
men en sak är säkert ju mer du anväder det desto vackrare bir lystern i silvret.
du kan läsa mer på www.gense.se
Jag brukar koka mina silversmycken med en potatis! Det tar bort det svarta. Men om det är stenar eller pärlor i vet jag inte hur det funkar.
Jag tvättade mina silversmycken igår. Allt man behöver är kokande vatten, aluminiumfolie och salt i en skål. Silvret blir rent så fort man lägger i det. Sedan sköljer man noga och torkar, bara.