• Fidelis ad urnam

Nyttig lunch och nyttiga mellanmål, nästan ingenting hemma.

Vad kan man äta till lunch om man vill gå ner i vikt?
    Hur ser en bra lunch och ett bra mellanmål ut?

Jag har nästan ingenting hemma just nu, bara pasta, pulvermos, ris, créme fraishe 8% Valio, lite mjölk, créme bounjour i två smaker, morötter, juice (apelsin och äpple), vitt rostbröd, ost, ägg och kaviar.
    Vad sjutton kan jag göra för lunch och mellanmål av detta och hur ska jag göra det nyttigt?

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden Nyttig lunch och nyttiga mellanmål, nästan ingenting hemma.
  • Tisseltott

Hmm... Inget av det du beskrev är nyttigt, och därmed är det lite svårt att göra något nyttigt av det.

• Fidelis ad urnam
    Tisseltott skrev 2007-08-08 13:11:37 följande:
    Hmm... Inget av det du beskrev är nyttigt, och därmed är det lite svårt att göra något nyttigt av det.
    Ingenting av det jag beskrev är extrem onyttigt.
    Morötter är det absolut ingenting fel på.
    Pasta och ris går bra i mindre mängder osv.
  • Tisseltott

Ok, det skulle vara morötterna och äggen då. Men gör en pastasås på någon av cremebonjourerna och koka pasta till. Ät morötter, hela eller rivna, vid sidan av för att öka mättnadskänslan.

• Fidelis ad urnam
    Tisseltott skrev 2007-08-08 13:20:46 följande:
    Ok, det skulle vara morötterna och äggen då. Men gör en pastasås på någon av cremebonjourerna och koka pasta till. Ät morötter, hela eller rivna, vid sidan av för att öka mättnadskänslan.
    det lät gott.
    Tror jag slänger ihop någonting sådant.
    Jag vill inte använda för mycket créme bounjour, tror du att man kan koka pastan för att sedan, efter man hällt av vattnet, lägga en klick bounjour över och röra om tills den smälter in?
  • snart tre

Lunch: Gör en omelett av ägg och mjölk. Gör en sallad på rivna morötter och och skivad apelsin (jättegott tillsammans).

Mellanmål: Spara ett ägg och koka. Om du har hårt bröd hemma kan du skiva och lägga på mackan med lite kaviar till. En kopp te/kaffe och ett äpple till det blir ett bra mellanmål. Om du inte har hårt bröd så kör på te, ett hårdkokt ägg (massor av nyttiga proteiner som mättar) och en kopp te/kaffe.

• flixflax

Tips på nyttiga mellanmål:

Keso med rivna morötter och ägg till.

Makrill i tomatsås

Tonfiskröra med tex lök, äpple, citron o lite cr fr.

Vill du gå ner i vikt skall du nog inte ha rostbröd, ost och pulvermos hemma.

• Fidelis ad urnam
    flixflax skrev 2007-08-08 13:28:23 följande:
    Tips på nyttiga mellanmål: Keso med rivna morötter och ägg till. Makrill i tomatsåsTonfiskröra med tex lök, äpple, citron o lite cr fr.Vill du gå ner i vikt skall du nog inte ha rostbröd, ost och pulvermos hemma.
    osten är 10% och vitt bröd är tyvärr det enda jag kan äta då jag inte tål fibrer.
    Men jag äter inte så värst mycket mackor så det är inga större problem.
  • Tisseltott

Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 13:22:05 följande:

det lät gott.Tror jag slänger ihop någonting sådant.Jag vill inte använda för mycket créme bounjour, tror du att man kan koka pastan för att sedan, efter man hällt av vattnet, lägga en klick bounjour över och röra om tills den smälter in?
    Det går alldeles utmärkt!
  • flixflax

Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 13:30:21 följande:

osten är 10% och vitt bröd är tyvärr det enda jag kan äta då jag inte tål fibrer.Men jag äter inte så värst mycket mackor så det är inga större problem.
    Det är ändå bättre med skinka än ost på mackan.
  • Fidelis ad urnam
    flixflax skrev 2007-08-08 14:28:33 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 13:30:21 följande:Det är ändå bättre med skinka än ost på mackan.
    Jag vet
    Men det jag frågade om i denna tråd var inte allmänna kostråd utan vad man kunde göra med det jag har hemma.
    Nu har jag ätit och ska strax träna
  • flixflax

Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 13:04:05 följande:

Vad kan man äta till lunch om man vill gå ner i vikt?Hur ser en bra lunch och ett bra mellanmål ut?
    Jaha då missuppfattade jag denna texten i trådstarten. Ber om ursäkt....
  • Fidelis ad urnam
    flixflax skrev 2007-08-08 14:36:16 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 13:04:05 följande:Jaha då missuppfattade jag denna texten i trådstarten. Ber om ursäkt....
    Jag var nog otydlig.
    Men jag vill ändå ha tips på nyttiga mellanmål.
    Mellanmål är nog det jag har svårast för. Jag vill INTE äta mackor, mackor är frukost mat och inte någonting jag vill äta under dagen.
    Men vad ska man annars äta? Keso är obehagligt i konsistensen.
  • flixflax

Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 14:38:01 följande:

Jag var nog otydlig.Men jag vill ändå ha tips på nyttiga mellanmål.Mellanmål är nog det jag har svårast för. Jag vill INTE äta mackor, mackor är frukost mat och inte någonting jag vill äta under dagen.Men vad ska man annars äta? Keso är obehagligt i konsistensen.
    En halvburk lättkesella blandat med nötter och tex en skivad banan eller lite hallon el blåbär då?
  • Fidelis ad urnam
    flixflax skrev 2007-08-08 14:45:31 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 14:38:01 följande:En halvburk lättkesella blandat med nötter och tex en skivad banan eller lite hallon el blåbär då?
    Är inte nötter dåligt?
    Men läss kesella med frysta bär låter gott.
  • flixflax

Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 14:47:14 följande:

Är inte nötter dåligt?Men läss kesella med frysta bär låter gott.
    jordnötter är väl mindre bra. Men hasselnötter, mandlar osv är bra (i måttliga mängder så klart) det är ju "bra" fett och fett måste man ju ha även om man vill gå ner i vikt.
  • Fidelis ad urnam
    flixflax skrev 2007-08-08 14:51:58 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 14:47:14 följande:jordnötter är väl mindre bra. Men hasselnötter, mandlar osv är bra (i måttliga mängder så klart) det är ju "bra" fett och fett måste man ju ha även om man vill gå ner i vikt.
    Vad kan man ha tex solrosfrön till?
    Har en förpackning hemma, men minns inte varför jag köpte den *skrattar*  
  • lovely lady
    Fidelis ad urnam skrev 2007-08-08 14:53:08 följande:
    Vad kan man ha tex solrosfrön till?Har en förpackning hemma, men minns inte varför jag köpte den *skrattar*  
    jag äter havregrynsgröt till frukost och lägger i solrosfrön tillsammans med havregrynen och låter dom koka med... MUMSIGT!!!

jag brukar ta sallad, gurka, tomat och spiralmackaroner och göra pasta sallad med antingen kassler, kräftstjärtar, räkor och har även solrosfrön i salladen.
    stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • flixflax

Solrosfrön är bra så länge de inte är saltade då.

Kolla här och få lite insperation! www.sund.nu

Svar på tråden Nyttig lunch och nyttiga mellanmål, nästan ingenting hemma.