• Amandass

Massor av små svarta "smulor" på kattens haka?!

Jag har en katthona på 3 år, hennes haka och däromkring är vanligtvis helt kritvitt.
    Men nu på senare tiden har vi tyckt att hennes haka blivit så ovanligt brun.. och nu när jag tog en närmre titt så såg jag att de vita håren satt mycket glesare och lösare än vanligt och det var fullt med massor av kolsvarta "smulor" där.

Någon som har en aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden Massor av små svarta "smulor" på kattens haka?!
  • Amandass

Hon är inte fertil iallafall, så jag vet inte.. kan katter ha svarthaka ändå?

• Pernilla75

Låter precis som svarthaka vilket även kastrater kan få. Var uppmärksam på att de inte blir infekterade. Råkade ut för det på en av mina katter förra året (i samband med ett foderbyte) så han fick knapra penicillin i 10 dagar. Bytte tillbaka till det andra fodret och problemen försvann.

• adrenalin

det låter precis som svarthaka och det har två av mina katter haft och det har aldrig blivit några problem. ena katten är tyvärr död och den andra har det försvunnit på.

jag har hört att det är som acne fast på katter

(båda mina var kastrater)

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Amandass

Då är det nog svarthaka, men hur behandlar man det?
    Läste att man skulle ta alsolsprit någonstans?

• Pernilla75

Försök att försiktigt skrapa/pilla bort så mycket som går och badda därefter med alsolsprit eller klorhexidin.

• Amandass

Okej, det låter ju inte så jättekrångligt..
    Fast hon är ju ganska tjurig av sig, men det borde väll funka.

Hur vet man om det blivit infekterat då?

• Pernilla75

Det märker du för då blir det svullet och rött och katten tappar pälsen på det utsatta området.

• Amandass

Aj då, min kisse ser ut att ha börjat tappa lite päls på hakan.. men rött eller svullet ser det inte ut.

• adrenalin

det blev så på våra katter med, pälsen blev glesare. men det blev aldrig några problem!

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Pernilla75

Pälsen blir ofta glesare men om det blir svullet och lite köttigt samt att i stort sett all päls ramlar av då är det inte så bra.

Svar på tråden Massor av små svarta "smulor" på kattens haka?!