• Mamma till viljestark dotter

Hjälp, han är laktosintolerant! Vad bjuder man på?

Har kommit i kontakt med en familj vars barn är laktosintolerant! Själv har jag tack och lov inga barn med allergier och får panik bara vid tanken att bjuda hem dom. Vad bjuder man på?! Tips på både mat och fika emottages tacksamt!

• Svar på tråden Hjälp, han är laktosintolerant! Vad bjuder man på?
  • Kalle Karls mamma

Tja man kan bjuda på allt om du ska laga maten själv lagar du den som vanligt fast använder laktosfria allternativ istället som typ margarin mjölk cream fraiche.
    Till fika kan du köpa laktosfri glass kakor kex kolla bara så det inte innehåller laktos

• Sotardotter

Det där med laktosintolerant är inte så jobbigt som det låter. De flesta mejeriprodukter finns laktosfria, Valio brukar ha bra grejor.

Mat: De flesta maträtter funkar, se bara till att inte steka i smör eller ha vanlig creme fraiche i såsen. Många färdigköttbullar saknar mjölk, läs innehållsförteckningen, samma sak med korv.

Fika: Det finns flera olika sorters glass utan mjölk, till exempel Oatly och Tofuline. Polarbröd bakar kanelrosor (som bullar) som det inte är mjölk i. De flesta kex går bra, men läs innehållsförteckningen för säkerhets skull.

• Mrscaro

Om du ska laga mat med grädde tex så använd oatley HAVRE GRÄDDE grädden...den använder jag, smakar precis likadant. Det finns ju laktos fria produkter. ingen kris.=)

• K L A R A

Om du bara handlar i en välsorterad matbutik så finns i princip alla mjölkprodukter som laktosfria. Lite dyrare dock, men kanske det kan vara värt?

• fru januari

Kontrollera gärna en gång extra att han är laktosintolerant. Små barn brukar nämligen vara allergiska mot mjölkprotein och då kan de inte äta laktosfria produkter heller.

Nu vet jag inte hur gammalt det här barnet var dock.

Svar på tråden Hjälp, han är laktosintolerant! Vad bjuder man på?