• Thotis90

Hur får man en valp att gå upp i vikt?

Hur får man sin valp att gå upp i vikt? Vi har haft henne i över en månad och hon växer så att det knakar, men hon går inte upp i vikt. Ibland blir hon lite tjock om magen eftersom hon får blötlagt foder som blir att svälla, men det försvinner igen när hon bajjar. Hur ska man göra för att en valp ska gå upp i vikt? Finns det något bra foder? hörde av syrrans pojkvän att valpar inte ska ha valpfoder i början när de växer så fort då det kunde bli fel på höften eller någonting.

Hur har ni lyckats få er valp att gå upp i vikt och hålla kvar kilona? Några bra tips?

• Svar på tråden Hur får man en valp att gå upp i vikt?
  • Hemliga 72an

Det beror på hur gammal den är. Om den är under ett halv år kan ni mata den med majsvälling det är bra för magen på den också.

• Zimlis

Hur gammal är valpen?? Vad är det för ras/er??

För vissa valpar växer ju så det knakar och blir oproportionerliga (stavning?) och lägger på sej senare

• Thotis90
    Zimlis skrev 2007-08-08 15:15:01 följande:
    Hur gammal är valpen?? Vad är det för ras/er?? För vissa valpar växer ju så det knakar och blir oproportionerliga (stavning?) och lägger på sej senare
    Valpen är snart 13 veckor. Hon är en blandrastik (Alaskan Husky/Bordercollie).
  • Thotis90
    långammare skrev 2007-08-08 15:13:58 följande:
    Det beror på hur gammal den är. Om den är under ett halv år kan ni mata den med majsvälling det är bra för magen på den också.
    Om man ska mata med välling, ska man mata henne med flaska då eller kan hon dricka ut skål?
  • antitanten

Prova fodret  JAMES  WELLBELOVED.
    Det är ett suveränt foder utan en massa onödiga tillsatser.
    Finns för alla olika behov s.a.s.
    För känsliga magar, för känslig hud..... osv osv

• antitanten

Alaskan Huskey samt BorderCollie har ofta problem med huden.
    Dessutom är det i raserna ...arbetande hundar och har en ofta snabb förbränning.
    Därför är det viktigt att dom får i sig bra foder.
    JAMES WELLBELOVED har jag haft till mina Border Collies som ju som sagt hade problem både med mage och hud.

Om valpen bajsar ofta o mycket beror det oftast på att den inte tillgodogör sig det den ska.
    Därför är det ännu viktigare med rätt sorts foder. Man får oftast prova sig fram och lära av erfarenheten s.a.s.

Royal Canin är INTE att föredra tyvärr, det innehåller alldeles för mycket animaliska ämnen  o fetter som inte Border Collies tex tål.

• antitanten

Man bör inte ge valpfoder efter 3-4 månaders ålder.
    Just för att den då oftast växer för fort i lederna. På sikt blir detta inte bra.
    Därför går man direkt över på vuxenfoder vid den tidpunkten och introducerar det nya fodret när man ännu har valpfodret kvar. Man ökar på succesivt s.a.s. tills att merparten är vuxenfoder. Brukar ta ca en - två veckor allt som allt att övergå .
    Samma slags övergång gäller då man byter foder över huvudtaget .

• lantmamman

vi gav våran speta nurto nuggets (tror jag de heter), den extra feta sorten som vi blötlade i majsvälling. det gjorde susen. fast då var hon ett år lite drygt.
    men köp ett riktigt fett foder, hör med zooaffären, och blötlägg det i välling. ev en klick smör i det.

• Thotis90
    antitanten skrev 2007-08-08 16:08:08 följande:
    Prova fodret  JAMES  WELLBELOVED.Det är ett suveränt foder utan en massa onödiga tillsatser.Finns för alla olika behov s.a.s.För känsliga magar, för känslig hud..... osv osv
    Okej. Vart kan man köpa detta foder da?
  • Snufserufs

Tänk på att det är bättre valpen är magerlagd när den växer.
    Mindre risk för påfrestningra på skelettet.
    Att den sedan när den växt färdigt musklar på sig är en annan sak.
    Tips på bra foder annars är färskfoder och vill du ha ett riktigt bra torrfoder ska du testa Standart!
    www.standardt.se/sp/sp_entre.html

• LillaLulla

Snufserufs - jag har också funderat på standardt, det verkar bra! Men, vet du om de levererar till Finland?

• Snufserufs

Oj, det vet jag faktiskt inte men om du mailar dom så brukar dom svara väldigt fort!

• LillaLulla

Snufserufs - jaha, jag har testat att maila dem (för ett par veckor sedan), men har ännu inte fått svar! Ska nog försöka igen.

• Gnista

Valpfoder är speciellt anpassat för valpar! Därför ska detta ges så länge som det står på förpackningen! Om hunden är pigg och glad gör det inget om hon är smal (mycket bättre än för rund). Får hon ben eller dyligt att tugga på? Tänderna måste få tuggmotstånd. Jag ger alltid torrfoder torrt.

• bastarden

Men hunden är en liten valp! Den ska växa långsamt... Köp ett valpfoder o ge rätt mängd! Alla hundar är olika, min vita skit har alltid vart tanig..

• Gicka

Valpar är oftast väldigt smala och det är för att de i regel bara växer på hjöden och längden till att börja med, de breddar sej senare. En valp ska absolut inte vara överviktig för det är skadligt för skelettet på dem. Men nu vet jag ju inte hur smal din valp är så det är svårt att säga om den är för smal eller bara smal.

Men om din valp nu är tretton veckor så borde du nyss har varit hos veterinären (man vaccinerar oftast vid tolv veckor), vad sa den om valpens hull?

Svar på tråden Hur får man en valp att gå upp i vikt?