• Halva

Envisa spottings innan mens!

Jag inleder alltid min mens med en veckas spotting, skitjobbigt. Har försökt bli gravid i 1,5 år utan att vara i närheten.

Ni som har spottings (bruna/rosa/rosa flytningar) ca 3-9 dagar innan mens! Jag har tre frågor:

1) Har ni haft svårt att bli gravida?
    2) Har ni fått någon förklaring på vad det beror på?
    3) Har ni blivit av med dem, i så fall hur?

Min gynläkare hittar inget konstigt hos oss, men vi står nu i kö till IVF...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Envisa spottings innan mens!
  • yammo

Hej!
    jag har spottings 2-6 dagar innan mens.

1. Har bara försökt två gånger så jag kan inte säga om jag har haft svårt för det. men än så länge har det ju inte tagit sig. Har dock hört folk som blivit gravida trots spottings till och med ett pluss när dom hade spottings.

2. Om du söker på inlägg med ordet spottings så bör du få fram en del hjälpsamma svar skulle jag tro.

3. De e ju kvar som sagt. Jag har nu haft spottings i två dagar och mensen borde väl komma som vanligt men hoppas går ju...

• myspuffen

Jag känner igen mig!

Har cirka senaste halvåret haft spottings ca en vecka innan mensen kommer igång lite mer. Jag har inte sökt något för detta. Vi har försökt bli gravida sen december, och inte lyckats ännu. Har testat med ägglossningsstickor, så jag vet i alla fall att jag har ägglossning. Om allt är som tidigare så borde jag få spottings imorgon ungefär, men jag håller alla tummar som går att det inte kommer något, att det istället blir en liten bebis

• Krusbär

...puffar upp den här tråden!

Jag har alltid haft lite konstig mens med småblödningar innan och efter mens. Har fått diagnosen pco och har förmodligen sällan eller aldrig egen äl. Fick därför pergotime utskrivet direkt när jag ville bli gravid, och hade alltså inte försökt innan.

Med pergotime fick jag äl, men spottings kom likt förbannat ändå! Första kuren ca 9 dagar efter äl och höll i sig ända till bim då den riktiga mensen kom. Andra luren kom spottingsen igen, men då slutade det på bim -2 och det visade sig att jag var gravid!

Men lyckan var kortvarig och jag började småblöda i vecka 6, det blev sen mf i vecka 7. Efter mf fick jag en egen äl (jippi!) men spottings redan efter fem dagar. De höll i sig till bim (i 10 dagar... ).

Den här månaden har jag ätit pergotime igen och äl kom som den skulle. Men nu verkar det vara spottings på gång igen, 5-6 dagar innan bim. Jag blir galen!

Har läst en massa trådar om detta här på FL och alla verkar få olika svar. Det betraktas både som helt normalt och som ett tecken på progesteronbrist eller hormonell obalans. Jag vet att kroppen kan hamna i obalans efter mf, och att man kan bli gravid ändå. Men jag är ändå orolig att jag har progesteronbrist och att det var orsaken till mitt mf. Har tagit upp detta med min gyn men han säger att det inte är någon fara.

Någon annan som fått andra råd eller tips av sin gyn? Som blivit hjälpta av läkemedel eller naturläkemedel med progesteron?

• Bel

Progesteronhalten kan man kolla väldigt lätt med blodprov.
    Jag har också spottings 5-6 dagar innan mens.
    Min gyn har (efter mycket om och men) kommit fram till att jag har en inflammation på livmodertappen och att det är därför jag blöder.
    Nu har jag prcis fått andra kuren penicilin, så vi får väl se om det blir bättre.
    Efter första kuren var det bra mensen efter, men penicilinen tog inte all inflamation så jag fick tillbaka spottingen igen.
    Nu hoppas jag att det går bort helt efter andra gången.

Vi är väl inne på 8-9 försöket att bli gravida men inte lyckats ännu.
    Jag har genomgått progesteronprov och det var jättebra!
    Så än så länge så vet jag inte vad som är felet :(
    Om det ens är något fel! det kan ju ta lite tid att bli gravid.

Jag har också läst om många andra som har blivit gravida trots spotting.

• fraggla

Här kommer en till med samma problem..
    Man blir ju galen.. jag fick MA i februari i år och sedan dess har jag haft spottings ung 5-4 dagar innan mensen sätter igång ordentligt.. vi har inte heller blivit gravida sen dess... men jag har haft 1 månad utan spottings då kom mensen något sent.. denna månad likadant jag har gått 2 dagar över BIM gravtestat mig negativt så klart.. men igår började jag få spottings som upphört idag.. mycket konstigt den förra månaden jag inte hade spottings och mensen var sen så kom mensen igång ordentligt utan spottings nu har jag tydligen fått spottings även fast jag gått över 2 dagar altså mensen har inte kommit igång ordentligt fast den är sen...
    Hm blev lite krångligt skrivet men jag hoppas ni förstår vad jag menar .. jag ska nog kontakta gyn och höra med dom vad problemet kan vara.. man blir ju orolig..

kram fraggla

• Jordgubbssmak

Jag har med spottings till och från ca 10 dagar innan mens.
    Jag har dock sista halvåret ätit Cerazette och varit övertygad om att det är orsaken då jag aldirg haft det så tidigare.
    Jag blev dock ändå, oplanerat gravid, då jag missat att behålla några piller i samband med magsjuka.

• Krusbär

Jag tror inte att jag har någon inflammation eftersom jag alltid har haft det såhär, mer eller mindre. Och bevisligen har jag hormonella störningar eftersom jag inte får äl. Men trots äl (tack vare pergotime) får jag alltså spottings, vilket gör att jag tror att pergotimen hjälper till viss del, dvs ger äl, men att det inte räcker för progesteronet.

Så vad gör man? Min gyn vill som sagt inte ta några prover och hävdar att det inte är något fel. Att jag fick spottings fem dagar efter äl sist kunde kan inte förklara, annat än att det kunde bli lite struligt efter mf. Men jag tror inte att det är hela sanningen...

• principesa

Hej!
    Jag har också dessa dryga spottings innan mens vissa månader! Mina började för ungefär ett år sen. Dom började efter att jag mådde lite dåligt och var otroligt stressad. Sen höll det på i några månader för att sedan göra ett uppehåll i 6 månader, nu senaste två månaderna har jag haft det igen! Jag blir helt galen på det!

Jag har pratat med gyn om det och dom säger att det är helt normalt. Jag har inte tagit några prover mer än VUL och cellprov. ALlt har varit bra.

Vi har försökt att bli med barn i 3 månader så jag vet inte än om det komemr att bli ett problem, men visst oroar jag mig att jag ska ha nått fel som gör att det blir svårt att bli gravid. Därför har jag bokat tid hos en privat gynekolog. Känns skönt att reda ut det där.

• fraggla

Jag har testat vissa månader med ÄL test och dom har alltid varit positvia så ÄL har jag nog men jag funderade på om ÄL uteblir en månad har man inga spottings då.. kan det vara därför mina uteblev i augusti nu verkar det ju som jag fått spottings fast jag är 3 dagar över BIM...

kram fraggla

Svar på tråden Envisa spottings innan mens!