• Elisabet

Någon med barn med köldallergi?

Hej
    Vår dotter som snart är fem år har drabbats av köldallergi. Det började för någon vecka sedan när hon badade i havet (ca 20 grader). Hon fick då utslag över hela kroppen och sedan har hon fått det varje gång vi prövat att låta henne bada. Har också prata med husläkaren som säger att beskrivnigen stämmer precis på köldallergi. Skall dit i morgon för remiss till barnläkare. Tänkte höra om det finns någon annan som har detta och hur ni hanterar det.

• Svar på tråden Någon med barn med köldallergi?
  • Skummis

Har det själv! Fast det var nog värre när jag var barn, även om det förstås kan bero på att man var mer ute o lekte då. Jag fick det främst av kallt väder, speciellt vintern. Nässelutslag (även på kroppen) o rosor (rejäla o kliiga) på kinderna. Minns inte att jag tyckte det var så jobbigt som barn mer än att det kliade o hettade om kinderna när man väl kom in. Men jag använde det som en ursäkt till att inte bli mylad (snö i ansiktet) minns jag! Skrek "Jag har köldallergi!" när nån var på väg. De trodde jag skämtade o hittade på, men jag slapp ändå snön.

♥♥ Längtar till januari ♥♥
  • mludvigs

Min man har någon form av det men bara på händerna och enbart när det är kallt ute eller om det blåser mycket (så man blir kall om händerna). Hans händer blir alldeles röda på ovansidan och så kliar det tydligen något hemskt.
    Det enda att göra för honom är att försöka hålla händerna skyddade när vi är ute.

• Elisabet

Tack för svar. Finns det någon gräns vid vilken det går bra att bada? Är säkert olika, men enligt husläkaren kanske vår dotter inte ens kan bada på badhuset. Vi har också tänkt åka till Thailand i vinter och det borde väl gå bra att bada där eller?

• Skummis

Har aldrig haft problem när jag badat så jag vet tyvärr inte. Bästa är väl att prova sig fram lite? Om hon inte blir förfärligt dålig förstås, då kan det ju vara dumt.

♥♥ Längtar till januari ♥♥
  • Elisabet

Ja vi får väl testa lie försiktigt. Det konstiga är att hon alltid badat förut utan problem. Denna sommar också.

Svar på tråden Någon med barn med köldallergi?