• devega

Vilken TENS-apparat? Hjälp!

Har bf 3 september och börjar få lite panik angående valet av TENS-apparat. Har tittat på Cefar Femina (kostar 1690kr eller kan hyras för 500kr + 200kr för varje påbörjade fyraveckorsperiod). Nu har jag dock hittat en TENS-apparat hos PRNE Medical för 800kr som är testad och rekommenderad av Hjälpmedelsinstitutet. Är det någon som testat de här apparaterna? Har ni några råd eller rekommendationer?

• Svar på tråden Vilken TENS-apparat? Hjälp!
  • novemberkrabat

Vet att Cefars apparater fungerar bra. Har inte provat själv, men känner flera som haft deras och är nöjda. Får du inte låna/hyra av din barnmorska eller sjukgymnast? (Det brukar sällan kosta mer än ca 300 kr). Lycka till!

• devega

tyvärr så erbjuder de inte uthyrning i lund/malmö längre och de hänvisar till cefar. men jag tycker det är grymt dyrt.

• evol

Fick hyra genom MVC. Använde det till min första förlossning. Var jättebra att kunna sätta på sig hemma innan man åkte in till förlossningen. Sen hade jag både Tens och lustgas på förlossningen men var tvungen att ta av tensen mot slutet. Pga att de skulle mäta något kommer inte riktigt ihåg. Vet inte vad det var för märke men det kostade bara ett par hundra eftersom det var genom MVC. Ska använda det till nästa förlossning med i mars hade jag tänkt.

• devega

jag har hört så mycket bra om tens och hoppas verkligen att det tillsammans med lustgas ska räcka som smärtlindring. nån mer med erfarenheter?

• turpis

Jag köpte på Claes Ohlsson (efter rekommendation av min barnmorska!), kostade 500:-. Funkade utmärkt, gillade den skarpt. Använde den både ett par veckor innan förlossningen (ryggont) och under värkarbetet. Hjälpte framförallt i början (fick epidural mot slutet). Inte minst är det ju skönt med ngt man kan börja använda redan hemma. Hade vetevärmare också, rekommenderas också!

Det står i instruktionen att man inte ska använda den om man är gravd, men enligt min bm gäller det bara att man inte ska ha den på magen. På ryggen är alltså ok.

• devega

ok. såg den på clas ohlson men i går så beställde jag faktiskt tens från prne medical för 800 kr. nu får man bara hoppas på att det ger bra smärtlindring. tack för era svar!

• labolina1

Hoppas den hjälper dig, jag själv tyckte det var bökigt att hålla på med. Men jag fick hyra av KK sjukgymnastik i malmö och det skulle kosta 300 kr och då fick man ha den fram till någon dag efter förlossningen. Jag fick dock ha den på prov under en helg, men valde att lämna tillbaka den.

Lycka till!

• turpis

devega: det var ju ett hyffsat bra pris också! Man kan ju använda den till allt möjligt även efter fl. Lycka till!

• devega

ja, priset var avgörande. köpa en ny för 800 eller hyra för 700 som startavgift? har hört så mycket positivt om tens så jag hoppas att det hjälper mig.

• augusti2007

Jag har haft två olika modeller vid mina två förlossningar, tycker inte det var någon skillnad. Men jag måste säga att de är suveräna! Båda gångerna har jag med hjäpl av TENS tagit mig igenom alla värkarna hemma, varit öppen 10 cm när jag kommit in till BB stockholm (vilket i och för sig inte är att rekommendera...)

• Dizzy Shady

Har använt tens till båda mina förlossningar! Första förlossningen hade jag även lustgad medans jag bara hade tens på den andra. Tycker det har fungerat suveränt, kan verkligen rekomendera!!

• scs

Vad glad jag blir när jag hör att ni har så positiva erfarenheter av TENS! Själv har jag köpt en från Clas Olsson och hoppas på att får använda den snart, BF i morgon!

• devega

åh vad glad jag blir av alla positiva tenshistorier! jag hoppas verkligen att man ska kunna gå hemma så länge som möjligt under första skedet så man slipper bli hemskickad eller ligga inne på sjukhuset och kämpa i timtal.

• J E S S

Ett tips är att köpa nån extra förpackning me plåster till TENS-appataterna.

När jag kom in på förlossningen så fungerade inte mina plåster. De va nån kortslutning så den va helt oanvändbar.

• devega

ja jag beställde ett extra paket med "plåsterlappar". och så ska man väl inte glömma att ha ordentligt med batterier med sig.

Svar på tråden Vilken TENS-apparat? Hjälp!