• Ullerull

Katten har hud/pälsproblem, men vad?

Har en perser som är fem år. Hon går ute (när vi är hemma) sedan 2,5 år tillbaka.

Hon har massor mjäll i pälsen och är jättetovig. Var hos veterinären i ett annat ärende och hon kollade på mjällen i mikroskop och det vr enligt henne bara mjäll, detta var över ett år sedan. Hon har haft massor vid svansroten och varit jättekänslig och tovig där, trodde det var fetsvans, men svansen verkar ha blivit bättre.

Hon har även ett bra tag fått som panikryck när hon springer några meter och kliar sig massor på "höfterna", med tänderna och slickar.

Det har dock bara blivit värre och värre och nu såg jag att hon har slickat bort nästan allt hår på magen och "under armarna" och på huden där håret är borta är det som bruna små små prickar, dessa finns bara där håret är borta.

Vad är det för fel på min katt som förövrigt är väldigt mysig och verkar inte sjuk men som uppenbarligen har problem.

Hon äter Royal Canins persermat och har gjort detta sedan hon kom till mig.

• Svar på tråden Katten har hud/pälsproblem, men vad?
  • Joplin86

Hejsan..
    Vi har en Norsk skogskatt som har haft samma problem..
    Från början borstade vi henne en gång i veckan...men sen när pälsen började tova sig och hon började klia började vi kamma henne en gång om dagen och klippte bort alla tovor..
    Sen badade vi henne i kattmjällschampoo som finns att köpa på djuraffären!!
    Det hjälpte litegrann!!
    Efter några dagar började det om igen,så vi for in till veterinären.Men dom hittade inget fel på henne..Och då började vi fundera på om det var skabb hon hade fått...
    Så jag köpte något medel på apoteket(kommer tyvärr inte ihåg vad det heter)
    Och efter vi användt det på henne så har hon blivit bra!!

Så kan det vara skabb hon fått din lille misse?..
    Gå på apoteket och kolla om de har ngt för skabb på katter och testa det...
    Det skadar ju inte att prova!!

Hoppas det löser sig!!!

• Ullerull

Ja, det kan ju vara värt att prova! Ska testa det och se om det funkar!

Tack för ditt svar!

• Joplin86

Hur har det gått?.
    fick du tag på något "skabbmedel" på apoteket?

• Ullerull

De sa att jag inte skulle köpa det utan gå till veterinär, ska bada henne först, men har inte riktigt haft tid och hon  verkar inte lida av det så det är väl ingen brådska kanske, men måste komma iväg snart.

Skabbmedlet var tydligen så pass starkt så om hon har hudproblem kan det bli riktigt illa, alltså om det inte är skabb.

• dekad

Allergi kan ju yttra sig i hudproblem. Det kan ni ju ta upp med veterinären också. Vet inte hur innehållsförteckningen ser ut för den maten ni ger, men kolla igenom den.

• skorpionen80

Byt schampoo! Prova gärna något mot mjäll. När en katt har tovot bildas det en massa under dem och huden kan bland annat bli infekterad. Se till att få bort tovorna och att det inte bildas nya! Be veterinären raka henne om ni inte klarar av att reda ut tovorna själva. Bada henne sen regelbundet, så blir det lättare att kamma också = inga tovor.

• Ullerull

Kan de bli alltergiska bara så där hipp som happ? Hon är 5 år och har hela sitt liv ätit samma mat, Royal Canins Persermat.

skorpionen: Har du något tips på schampo?

• MaineCat

Prova med att byta foder, finns allergifoder hos vet. Är katten mkt tovig kan det vara en idé att raka av pälsen och börja om + att du ser om det finns eksem eller tecken på hudinfektion som behöver behandlas

• Mamma till V och E

Jag tycker det låter som fukteksem. Min hund hade sådana och han har samma tjocka underull som perser. Om ni badar katten måste ni vara mycket noga med att blåsa henne helt torr, hon får inte gå runt fuktig. Det är också jätteviktigt att ni sköter hennes dagliga pälsvård så att det inte blir instängt bakom tovor som skorpionen 80 skrev ovan. Pälsen ska vara fluffig och luftig.

• skorpionen80
    Ullerull skrev 2007-08-24 00:19:03 följande:
    Kan de bli alltergiska bara så där hipp som happ? Hon är 5 år och har hela sitt liv ätit samma mat, Royal Canins Persermat. skorpionen: Har du något tips på schampo?
    Jag vet inte just mot mjäll, men jag använder House of An'ju till min perser, samma med syrrans och mammans perser.
    Bor du i Sverige kan den bara köpas här:
    www.welcome-to-anju.com/

Använd balsam också, annars kan pälsen vara riktigt svåt att kamma ut...
Svar på tråden Katten har hud/pälsproblem, men vad?