• Elsans

Hur snart efter fortkörning förbi fartkamera kommer räkningen?

Jag körde för fort idag, körde 60 på 50-väg precis efter vägarbete (gör det att det blir dyrare?). Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan räkingen kommer?

• Svar på tråden Hur snart efter fortkörning förbi fartkamera kommer räkningen?
  • Nickname

Alla kameror tar inte kort på alla som kör för fort, du vet det?

• Elsans
    Nickname skrev 2007-08-08 16:43:50 följande:
    Alla kameror tar inte kort på alla som kör för fort, du vet det?
    Jo, jag vet. mycket därför jag vill veta hur lång tid det brukar ta. När jag kan andas ut liksom...
  • Enkiteng

I Sverige tror jag inte det är någon skillnad på priset om det är vid vägarbete, i så fall hade det nog stått skyltar om det. (Såg nyligen sådana i USA, där var det dubbla böter. Usch, "vanliga" böter är ju tråkiga nog.)

Men det är ju liten risk att bli fotad som tur är.

• Nickname

Och bilen måste dessutom stå på dig, annars kan de aldrig skicka dig en böter.

• Kajee

Från Vägverkets sida;

Hur lång tid tar det från att jag blivit fotograferad tills jag får information om min fortkörning och får min bot?
    Svar: Inom 10 dagar ska du ha fått din bot om du kört för fort och blivit fotograferad av en kamera.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Jackass no 1

ååå tack nu kan jag slappna av , för 10 dagar har passerat, ja till och med en hel månad *hi hi*. Var osäker jag med när jag brummade förbi en kamera som faktiskt blixtrade till, men då var det nog bilen bakom mig dom fotade. *puh*

(¯`°?.¸ ღ♥ My ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sanda

Det var någon som sa att du märker om du blir fotot, typ som att det blixtrar till

• Elsans

10 dagar alltså. då är det bara att vänta. fast bilen står inte på mig utan det är min svärmors bil men jag trodde att de bara skickar en räkning till bilägaren och så får den ge den till den som har kört...

• Nickname

Nej.
    Korten skickas till Kiruna, eller nånstans där uppe i norr. Där kollar de nummerplåten mot bilregistret och får fram ägaren, så jämför de bilden på det körkortet med den som kör. Kan de fastställa att det är samma person så skickas en räkning.

Åsa M A skrev 2007-08-08 16:57:25 följande:

10 dagar alltså. då är det bara att vänta. fast bilen står inte på mig utan det är min svärmors bil men jag trodde att de bara skickar en räkning till bilägaren och så får den ge den till den som har kört...
  • Elsans
    Sanda skrev 2007-08-08 16:56:07 följande:
    Det var någon som sa att du märker om du blir fotot, typ som att det blixtrar till
    Jaha, hade jag ingen aning om. det gjorde det inte vad jag märkte när jag körde förbi..

Nickname: Aha, så då kommer ingen att få någon räkning alltså??
  • Nickname

Nä, ingen risk.

Åsa M A skrev 2007-08-08 17:05:33 följande:

Jaha, hade jag ingen aning om. det gjorde det inte vad jag märkte när jag körde förbi..Nickname: Aha, så då kommer ingen att få någon räkning alltså??
  • carola1977

En kollega till mig fick böter fast bilen stod på hennes man. Hon körde och fick med en tydlig bild på sig själv. Det var adresserat till henne också. Vet inte hur de gör, men så gör de. Är lite nervös själv, men det har gått 2,5 vecka sedan jag passerade en kamera för fort (omkörning) så jag kanske kan andas ut.

• aragon

Det sägs att man märker även på dagen om Du blir fotograferad....det ska blixtra rejält...så gör inte kameran det så är det lugnt

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Nickname

De kan kanske kolla om det är sambon som kör om man står skriven på samma adress då.
    Men ingen som helst risk om man kör svärmors bil.
    De kan inte ta upp bilden från kameran och söka igenom hela körkortsregistret efter en träff.
    Men kanske kan man chansa och kolla adressen där bilen står skriven, och där kolla bilderna på alla som bor på den adressen.
    Möjligt.

carola1977 skrev 2007-08-08 17:12:14 följande:
    En kollega till mig fick böter fast bilen stod på hennes man. Hon körde och fick med en tydlig bild på sig själv. Det var adresserat till henne också. Vet inte hur de gör, men så gör de. Är lite nervös själv, men det har gått 2,5 vecka sedan jag passerade en kamera för fort (omkörning) så jag kanske kan andas ut.
  • carola1977

Jag tänkte också så. De är ju gifta och har samma efternamn så när de såg att bilägaren var en man och föraren en kvinna kanske de kollar registren efter frun.

Nickname skrev 2007-08-08 17:16:00 följande:
    De kan kanske kolla om det är sambon som kör om man står skriven på samma adress då.Men ingen som helst risk om man kör svärmors bil.De kan inte ta upp bilden från kameran och söka igenom hela körkortsregistret efter en träff.Men kanske kan man chansa och kolla adressen där bilen står skriven, och där kolla bilderna på alla som bor på den adressen.Möjligt.
  • Lalalong

Hej hej!
    För någon vecka sedan körde vi bakom en bil som blev tagen av kameran. Det märktes!! Det blixtrade till rätt rejält. Rätt fräckt att se faktiskt. Vet inte hur pass det syns när man sitter i bilen som den tar... man har kanske redan börjat fokusera frammåt. Men med tanke på hur tydligt vi såg det så skulle jag tro att man märker redan vid tillfället om man kommer få en bot eller ej

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Elsans

Ok, men då klarade jag mig ju! jag tror också att om den som äger bilen och den som körde har samma efternamn så åker man nog dit. Undrar just vad jag ska göra med mina nyintjänade pengar

Tack för all hjälp!!

• Enkiteng

Med de nya kamerorna som alltid är "på" och skickar direkt till Kiruna ska de ju inte kolla alla bilder, de har inte resurser till det. TTror de skulle koncentrera sig på de värsta + stickprov. Så då kan man ju bli fotad med inte bötfälld.

• Minnet66

Jag har läst igenom vad ni skrivit ang böter och vem som kört bilen.
    Min bror bor i Stockholm, vi har inte samma efternamn, vi är "bara" halvsyskon. Jag bor i Skaraborg. Jag äger hans bil, detta eftersom det är billigare försäkring etc (ja, jag vet det är oschyst). Han har aldrig ägt bilen. Härom månaden körde han bilen här i Skaraborg. Blev fotograferad och körde 7 km för fort. Han fick böteslappen skickad hem till honom och den var adresserad till honom. Jag har aldrig fått böteslappen hem till mig. Förklara det för mig någon som kan.

• Ageplay

Men lär er att läsa i rätt "forum" för dem frågor ni har.. brott och straff..
    hm.. vem har information om det. AHhh  POLISEN!!  duh!!  

polisen.se/Om-polisen/Olika-typer-av-brott/Trafikbrott/Fartkameror/

"Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den misstänkta personen. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet."

Svar på tråden Hur snart efter fortkörning förbi fartkamera kommer räkningen?