• ninos

Måste man ha spjälskydd i början?

Hello,
    sitter och funderar på om man måste ha spjälskydd i spjälsängen från början. Bebisen kommer väl inte kunna flytta så mycket på sig de två-tre första månaderna så han borde ju inte kunna skada sig eller fastna. Det kommer att bli svårt att se han när jag ligger i min säng om jag inte sänker botten i spjälsängen och då blir det ju meckigare att ta upp honom. Vad tror ni?
    kram Ninos

• Svar på tråden Måste man ha spjälskydd i början?
  • NathalieAndersson

i börjar går det säkert bra Som du skriver så rör dom sig ju inte så mkt. Kan ju sätta dit det nr lillen börjar bli större och röra på sig .-)

*¨`·» Liam 060228
  • Cassanna

Jag skulle inte känna mig lugn o trygg i att lägga min nyfödde i en spjälsäng som inte har spjälsängsskydd måste jag nog erkänna...

• Tingelingpling

Hej!
    Bebisar älskar att gosa in sig gärna i nåt hörn. Det har ju haft det trångt och mysigt så länge, så varför sluta med det.. De kan faktiskt böka sig fram i spjälsängen, men detta bara då de ligger på mage. Ligger gullungen på rygg så kommer h*n inte någonstans..

• NathalieAndersson

cassana:varöfr inte då?

*¨`·» Liam 060228
  • Gizzie

jag har tänkt på samma sak, och kommer inte sätta dit den innan bebisen har börjat röra på sig ordentligt.. annars ser man ju inte bebisen..

• Katharina S

Alva har typ alltid rört mycket på sig, nu med 3½ månad han hon röra sig så mycket att hoon till slut ligger på tvären! Jag hade haft skydd..

Mamma till finaste Alva 19/4-07
  • Cassanna

ilgott: Jo därför jag skulle vara orolig att bebisen skulle rumla runt o fasta i spjälorna eller nåt men det kanske bara jag som är tramsig

• FrökenBokmal
    Cassanna skrev 2007-08-13 18:36:29 följande:
    ilgott: Jo därför jag skulle vara orolig att bebisen skulle rumla runt o fasta i spjälorna eller nåt men det kanske bara jag som är tramsig
    Då är jag också det för jag tänker som du... de gillar dessutom att ligga i ett hörn...
  • 2bmamma

nej, det behöver man inte ha - man kan göra det mysigt och ombonat ändå och så små barn far ju inte runt i sängen.

• Funderingar

När jag tog hand om ett barn från 9 månaders ålder - ca 22 månader så hade hon inget spjälskydd. Och det gick hur bra som helst. Det hände aldrig att hon "fastnade" i spjälorna eller något annat som man behövde känna sig orolig för.

• mooon

'
    För mig hade det inte funkat iaf

Sonen la sig själv på sidan när han var några dagar gammal och bökade in sig i ett hörn och sov

• AnniPanni

Jag har ett spjälskydd som bara har tre sidor, dvs att det är öppet åt ena hållet då jag ska ha spjälsängen mot min säng o ingen sida där (plockar bort den för att kunna amma lättare på nätterna).

• Havsjungfrun

De vill ju gärna böka in sig i ett hörn och så är det ju mer ombonat också. Gör som AnniPanni och låt sidan åt dig vara fri.

• 4 Före 30

Rekommendationen är ju att INTE ha det från början! Utan att sätta dit det när barnet börjar röra sig. Detta för att det skall vara fritt fram för luft att ta sig fram överallt!

• Funderingar

Väntar fjärde:
    Varifrån kommer den rekommendationen?

• Mstery

undrar jag med...  liksom luft??  är ju hur öppet som helst över barnet. då kan man ju istället säga att det är bättre med spjälskydd för att det skyddar från luftdrag. jag skulle iaf haft spjälskydd sen knyta det så en halvsida är öppen så man ser bebisen. tycker att det blir mer mysigt med spjälskydd och ombonat

Svar på tråden Måste man ha spjälskydd i början?