• Eldna

EFTERLYSES: Recept på "skumkuber"

Hej på er alla bakglada människor!

Jag letar efter ett recept på något som jag inte vet vad det heter. Hoppas någon kan känna igen vad jag försöker beskriva och kan dela med sig av receptet.

Det är som sådant där vitt skum som är i skumraketer. Innehåller mycket gelatin. Man gör som en vit smet som man häller i en form och sätller i kylen/frysen. När det har stelnat så skär man ut som stora kuber ur formen och vänder dem i en blandning av kokos och kakao. Superdupergott minns jag det som. Jag gjorde massor av sådant när jag var liten, men nu hittar min mor inte receptet som jag använde då.

Någon som känner igen det!?

• Svar på tråden EFTERLYSES: Recept på "skumkuber"
  • BrideOf Rocky

Ja, *kräksmiley*

Har du googlat gelatin+kokos?

• mumlan1

SKUMRUTOR

25-30 st
    4 1/2 dl strösocker
    3/4 dl florsocker
    1 äggvita
    1 1/2 dl kallt vatten
    1 1/2 dl kokande vatten
    1 1/2 msk gelatinpulver
    4 dl kokosflingor
    1 1/2 msk kakao

Blanda strösocker, florsocker, ovispad äggvita och kallt vatten.
    Lös upp gelatinpulvret i 1 1/2 dl kokande vatten och låt stå några minuter.
    Vispa ner gelatinet i sockerblandningen och vispa med el-visp (högsta hastighet) i 30 min.
    Blanda kokosflingor och kakao och strö hälften av blandningen i en form, 30x20 cm.
    Bred över äggvitemassan och strö över resten av koksblandningen.
    Låt stelna några timmar i kylskåpet och skär sedan i fyrkantiga bitar.
    Droppa de vita sidorna i kokosblandningen som finns kvar i formen. Går bra att frysa

Är det denna du söker????

• Blåttfjäril

Om du kan vänta ca10min så ska jag skriva ner receptet.

• Atamon

Så här brukade jag göra på tiden det begav sig ..

4 1/2 dl strösocker
    3/4 dl florsocker
    1 1/2 dl kallt vatten
    1 äggvita
    1 1/2 msk gelatinpulver som löses i 1 1/2 dl kokhett vatten

Allt vispas med elvisp, tills bunken går att hålla upp och ner.
    Häll smeten i en form (tex i liten långpanna) och ställs i frysen. Låt frysa och skär i bitar.

Strössel:
    3 dl kokos
    1 msk kakao + ev. lite socker om kakaon är bitter i smaken

Vänd bitarna i strösslet och lägg i låda. Förvaras i frys.

• lokis

dom kom jag ihåg! nu måste jag genast göra dom! mumms

• Eldna

Men åh! Ni är ju ena riktiga änglar!!!
    Har letat efter receptet i säkert två år!!! Och här räcker det att skriva ner en fråga och vips, på två minuter, har jag fått det!!! Det är exakt detta jag letar efter!!!!
    Tack tack tack!!!

mumlan1, cloudberry79 och Atamon - TUSEN TACK!!!

BrideOf Rocky - ja nog kan man bli spyless på dem, det minns jag också...

Blåttfjärli . jag har fått receptet nu, men tack så mycket ändå!

• Blåttfjäril

Kokosmums:

4½Dl Strösocker
    3/4Dl Florsocker
    1 Äggvita
    1½Dl Kallt vatten
    1½Msk Gelatinpulver
    1½Dl Kokhett vatten

Garnering (strössel)

4-5dl Kokosflingor
    1Msk kakao

1. Blanda strösockret,florsockret,äggvitan och det kalla vattnet i en skål. Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet. Tillsätt detta i sockerblandningen.

2. Vispa alltsammans med elvisp ca 30min till en pösig smet.

3. Blanda kokosflingorna och kakaopulvret. Sikta det om det är klimpigt. Häll lite av det i botten av en långpanna, 20*30cm.

4. Häll i smeten. Strö över ett lager strössel.

5. Låt smeten stå kallt tills den stelnat. Skär den i bitar, ca4*5 cm stora. Doppa snittytorna i resten av strösslet tills bitarna är helt täckta runtom. Lägg mumsbitarna på galler eller på bakplåtspapper. Förvara dom svalt.

Tips:

Mumsbitarna går utmärkt att frysa. Styckfrys dom innan det förpackas så kan du lätt plocka fram dem en och en.

• cloudberry79

Jag blev så sugen nu.. Skulle lätt kunna trycka i mig en hel plåt sådana (har lite kokosmani just nu)

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Blåttfjäril

Såg nu att du redan hade hunnit fått receptet. Hoppas att det går bra att baka.

• lokis

en liten fråga.. jag har nu gjort dom där..eller försökt iaf! ar sått i ca 0 min o vispat på full efekt o i nte blir skummet hårt inte.. eller ska de bara vara pösigt o den puffar sig själv i kylen? nån som vet?

• Eldna

lokis - Den blir inte som att vispa bara äggvita, det blir mer som en smet. Den stelnar i kylen sen.

• lokis

Eldan: men de ser ju så "puffiga " ut.. blir dom de av en smet..?

• Eldna

Det är gelatinet som gör dem dallriga när det stelnat.

• Atamon

Du ska vispa tills bunken går att hålla upp och ner utan att smeten rinner ut. Som när man gör maränger.
    Det är viktigt att det inte kommer någon äggula med äggvitan.
    I mitt recept var det skrivet att man skulle vispa 20-30 minuter men jag skrev inte med det här, eftersom jag inte brukar få vispa så länge. Men jag vet att när min pappa gjorde dessa fick han vispa jättelänge.
    Hoppas att det gick bra ändå med dina skummisar!

lokis skrev 2007-08-08 21:12:39 följande:
    en liten fråga.. jag har nu gjort dom där..eller försökt iaf! ar sått i ca 0 min o vispat på full efekt o i nte blir skummet hårt inte.. eller ska de bara vara pösigt o den puffar sig själv i kylen? nån som vet?
  • lokis

min gick då inte att hålla upp o ner utan att den rann ut... då blir et nog inget av mina dallriga kakor tror jag körde med vispen i ca3o-35 min.. var en pösig smet men inte såå hård

• Atamon

hmm.. jag skulle nog ha provätit dom ändå efter att dom varit i frysen. Dom kan ju bli smaskiga även om det inte gick bra att göra dom

lokis skrev 2007-08-08 21:52:28 följande:
    min gick då inte att hålla upp o ner utan att den rann ut... då blir et nog inget av mina dallriga kakor tror jag körde med vispen i ca3o-35 min.. var en pösig smet men inte såå hård
Svar på tråden EFTERLYSES: Recept på "skumkuber"