Mrs Bean skrev 2007-08-08 19:51:30 följande:
Kan man ha marsvinshonan och marsvinshanen tillsammans när hon är dräktig och har fått ungarna? Eller man måste separera dem?Hur varmt måste ett marsvin ha det? Eller hur kallt får det bli, där man har dem?Funderar på att även föda upp marsvin (föder upp kaniner nu) och skulle då vilja ha dem i kaninhuset, det är isolerat m riktig ytterdörr och jag tror det är ca 7-10 grader varmt där inne på vintern.Är det ok tror ni?ÖNSKAR HELST SVAR FRÅN KUNNIGA MÄNNISKOR, INTE BARA "JAG TROR"-SVAR.
Jag har haft marsvin i drygt 10 år och varit godkänd uppfödare inom Svenska Marsvinsföreningen sen år 2000.
En marsvinshona bör inte får mer än maximalt 3 kullar per 12 månadersperiod.
Eftersom en marsvinshona brunstar direkt efter förlossningen är det absolut inte att rekomendera att ha honan och honan ihop. Efter ungefär 5 veckor tillsammans bör man separera hanen från honan och båda två bör då sättas ihop med ett sällskap av samma kön.
Ett marsvin bör inte vistas i temperaturer som understiger 10 grader, men 15-18 grader är ganska lagom för dem.
Har du fler frågor om marsvin eller avel så gå gärna in på min hemsida eller hör av dig till mig privat!
//Sandra
SMF 237, Sweet Dream's
www.sweetdreams.webb.se