• Some Say Love

Fråga ang marsvin och uppfödning!

Kan man ha marsvinshonan och marsvinshanen tillsammans när hon är dräktig och har fått ungarna? Eller man måste separera dem?

Hur varmt måste ett marsvin ha det? Eller hur kallt får det bli, där man har dem?

Funderar på att även föda upp marsvin (föder upp kaniner nu) och skulle då vilja ha dem i kaninhuset, det är isolerat m riktig ytterdörr och jag tror det är ca 7-10 grader varmt där inne på vintern.

Är det ok tror ni?

ÖNSKAR HELST SVAR FRÅN KUNNIGA MÄNNISKOR, INTE BARA "JAG TROR"-SVAR.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Fråga ang marsvin och uppfödning!
  • Lokesmamma

Ett marsvin ska inte ha kallare än 17 grader har jag alltid fått höra, haft flera stycken själv. Efter honan fått ungarna vill hon nog ha dem själv. Tror att det varierar från marsvin till marsvin.

• Some Say Love
    Lokesmamma Lokesmamma

Ok, tack!

Fler som vet?
  • Some Say Love

Puffar en aning...

• God cares

Ha INTE honan och hanen tillsammans direkt efter födsel! Honan är brunstig direkt efter hon fått ungarna så det är verkligen att rekommendera att sära på dem då, för att få flera kullar med ungar efter varandra sliter mycket på honan.

Har haft två marsvin och läst en massa om dem och detta minns jag som något av det viktigaste

Temperaturen ska, som Lokesmamma sa, helst vara 17-18 grader och uppåt för att marsvin ska trivas. Har för mig att det brukar sägas att vid 10 grader börjar de frysa, medans vid 18 är det lagom att ha dem ute.

• Shinna

Man ska inte ha hanen och honan tillsammans direkt efter födslen....honan blir brunstig nästan direkt efter nedkomsten nämligen....10 plusgrader är det kallaste man ska ha ett marsvin i men trivseln hos dom är runt 18 grader inte mindre...dom är känsliga för kyla och drag och blir lätt förkylda....hoppas det hjälpte lite

• Some Say Love
    God cares skrev 2007-08-08 20:17:19 följande:
    Ha INTE honan och hanen tillsammans direkt efter födsel! Honan är brunstig direkt efter hon fått ungarna så det är verkligen att rekommendera att sära på dem då, för att få flera kullar med ungar efter varandra sliter mycket på honan. Har haft två marsvin och läst en massa om dem och detta minns jag som något av det viktigaste Temperaturen ska, som Lokesmamma sa, helst vara 17-18 grader och uppåt för att marsvin ska trivas. Har för mig att det brukar sägas att vid 10 grader börjar de frysa, medans vid 18 är det lagom att ha dem ute.
    Shinna skrev 2007-08-08 20:20:07 följande:
    Man ska inte ha hanen och honan tillsammans direkt efter födslen....honan blir brunstig nästan direkt efter nedkomsten nämligen....10 plusgrader är det kallaste man ska ha ett marsvin i men trivseln hos dom är runt 18 grader inte mindre...dom är känsliga för kyla och drag och blir lätt förkylda....hoppas det hjälpte lite
    Tack snälla ni för hjälpen, jag hoppar nog över marsvinsuppfödningen då. Vill ju att de små liven ska må bra..
  • MosieSassa

Mrs Bean skrev 2007-08-08 19:51:30 följande:

Kan man ha marsvinshonan och marsvinshanen tillsammans när hon är dräktig och har fått ungarna? Eller man måste separera dem?Hur varmt måste ett marsvin ha det? Eller hur kallt får det bli, där man har dem?Funderar på att även föda upp marsvin (föder upp kaniner nu) och skulle då vilja ha dem i kaninhuset, det är isolerat m riktig ytterdörr och jag tror det är ca 7-10 grader varmt där inne på vintern.Är det ok tror ni?ÖNSKAR HELST SVAR FRÅN KUNNIGA MÄNNISKOR, INTE BARA "JAG TROR"-SVAR.
    Jag har haft marsvin i drygt 10 år och varit godkänd uppfödare inom Svenska Marsvinsföreningen sen år 2000.

En marsvinshona bör inte får mer än maximalt 3 kullar per 12 månadersperiod.
    Eftersom en marsvinshona brunstar direkt efter förlossningen är det absolut inte att rekomendera att ha honan och honan ihop. Efter ungefär 5 veckor tillsammans bör man separera hanen från honan och båda två bör då sättas ihop med ett sällskap av samma kön.

Ett marsvin bör inte vistas i temperaturer som understiger 10 grader, men 15-18 grader är ganska lagom för dem.

Har du fler frågor om marsvin eller avel så gå gärna in på min hemsida eller hör av dig till mig privat!

//Sandra
    SMF 237, Sweet Dream's
    www.sweetdreams.webb.se
Svar på tråden Fråga ang marsvin och uppfödning!