Ni som har partner som röker och är gravida
Går han ut och röker eller sitter han framför er och röker? Ser ni er som passiva rökare? Vill han sluta röka?
Blir det ofta tjafs om ämnet?
Går han ut och röker eller sitter han framför er och röker? Ser ni er som passiva rökare? Vill han sluta röka?
Blir det ofta tjafs om ämnet?
Är ju inte där just nu men när jag var gravid så fick han gå ut själv. Ibland följde jag med ut men inte alltid. Klart står man där så är man ju passivrökare.
Just det, nej det var aldrig något tjafs om det.
Han röker under fläkten. förr rökte både han och jag inomhus, men det slutade vi med på en gång, då jag slutade röka. Det som e bra e att han knappt röker längre, han e lite för lat å gå till köket helatiden. =) å sen så e det väl rätt tråkigt i köket också, antar jag... sen när det börjar närma sig bebis ankomst så ska han få försöka börja gå UT å röka... antagligen kommer han tycka de e för jobbigt också, så då hoppas jag på att han slutar =D LOL
Min man röker ute. Vi har aldrig rökt inne. Själv slutade jag när vi plussade. Jag har sagt till honom att jag vill att han slutar röka så att vi får hem vårt barn till ett rökfritt hem. Har tycker själv inte att vårt barn ska växa upp som passiv rökare. Det är ofta barn till passiva rökare som börjar röka när de är stora.
det verkar som att tjejer som blir gravida har lättare att sluta röka än killarna?
Båda vi rökte inne innan jag blev gravid. Sedan rökte han under fläkten och ny har vi flyttat så nu finns det en balkong där han röker :) Vad lite jobbigt ibland då han luktade rök förrut för jag har mått jätteilla..
ja, en balkong skulle vara skönt å ha här också, som han kunde gå ut på... men min får röka inne sålänge,eftersom det kan bli lite drygt å springa i trappan bara för å röka.... visserligen bor vi på första våningen, men ändå.
Min sambo röker under fläkten, när vi går ute tillsammans ser han till att å så att röken inte kommer på mig, han är väldigt snäll så, var det även innan jag böev gravid eftersom jag inte röker.
Förstår inte heller varför han ska behöva sluta, visst blir pasiv rökning men jag kan inte tvinga honom till det, det är ett beslut som måste komma från honom själv i framtiden om han skulle vilja det.
Både han och jag vet vad riskerna är både kommer från familjer där näst intill alla röker... å vi vet vad som kan hända förlorade min morfar i cancer pga av rökninge. MNe det är svårt å kommer inte tvinga honom tioll en sådan sak.
men alla pappor som röker inne- röker de inne även när bebisen är född??
min sambo kommer antagligen fortsätta röka under flökten inne när bebisen kommit, vi har inte så att han kan gå ut om det inte skulle vara ner för alla trappor varje gång... hade vi haft uteplats hade han gått ut istället.
Anonym (hmm) skrev 2007-08-09 13:25:37 följande:
ja, det som kommer störa mig i framtiden när bäbisen kommit är att han kommer röka och sen kanske hålla i bäbisen, röken sätter sig på kläderna och bäbisen andas in det. och om vi går en promenad med barnvagnen och han röker och såklart när vi sover i samma rum...
eller om vi sitter i trädgården med bäbisen och han puffar på...
känns som att varje gång man kommer gå ut fr att få frisk luft så kommer bäbisen få sig ett par bloss med ciggarettrök också.
Räcker med att jag är passiv rökare och har varit hela mitt liv, vill inte att mitt barn också ska bli det. Jag vet själv att jag fått konsekvenser av passiv rökning.
Som sagt vet om riskerna, å han rökrt inte alls mycket.... visst är inte det optimala men får bli som det blir, värre fall finns det, där folk inte bryr sig alls, han kommer inte heller röka där barnet är...
Sen finns möjligheten att han självmant vill sluta när han fått den lilla det vet jag inget om, men inte som det ser ut nu...
Om min sambo skulle röka inne skulle jag krävt att han gick ut och rökte både när jag va gravid och när bebisen kom.
Att han röker kan man inte bestämma över, men när det går ut över andra kan man kräva att han ska gå ut!
Men nu gör han inte det men det skulle han ha fattat själv i så fall...
Vi har slutat tvärt båda två. Vill inte att mitt "välmående" genom cigarettrökning ska gå ut över varken min röksugna, gravida sambo ELLER vårt ofödda barn.
(Va tvungen att sticka in med en kommentar från en kille i denna tråd).