• midsomer

install.av tvättmaskin?

Har beställt en tvättmaskin och ska få den om nån vecka. Tyvärr har vi nu efteråt fått reda på att man inte kan ha en maskin alltför nära en dusch!? Tröttsamt värre. Men men vi ger inte upp ännu. Undrar bara om det är nån som är insatt i detta.

Undrar också om nån vet vad det skulle kosta ungefär att installera? Vi bor i gammal lägenhet så vi måste dra el också.

• Svar på tråden install.av tvättmaskin?
  • Agni

Varför kan man inte ha den nära duschen?

Lovas mamma
  • a halleluja moment

klart det går att ha den nära duschen,är ju inte så att ni duschar i hela badrummet
    att installera den är inte så billigt.
    Inget sambon kan göra själv?

This is what it sounds like.......when doves cry.......
  • Agni

ts.....dom flesta som har tvättmaskin i hyreshus har tvättmaskinen i badrumet/duschen. I min förra lägenhet hade jag kontakten 1-1.5 meter från duschstrålen. Och den lägenheten va rotrenoverat och jag e ganska säker på att dom har sina lagar och regler hur man instalerar el i ett badrum. Oroa dig inte för för att du ska få el i dig....det e bara uppfriskande säskilt om man duschar på morgonen :)

Lovas mamma
  • Mornie Alantie
    Agni skrev 2007-08-08 21:13:56 följande:
    ts.....dom flesta som har tvättmaskin i hyreshus har tvättmaskinen i badrumet/duschen. I min förra lägenhet hade jag kontakten 1-1.5 meter från duschstrålen. Och den lägenheten va rotrenoverat och jag e ganska säker på att dom har sina lagar och regler hur man instalerar el i ett badrum. Oroa dig inte för för att du ska få el i dig....det e bara uppfriskande säskilt om man duschar på morgonen :)
    *asg*
  • Trogga

Känner du någon elektriker som kan dra elen i i badrummet?
    Vi löste problemet med tvättmaskin/tumlare och dusch med en duschvägg.

Jag kan googla
  • Trogga

Skulle installera själv för då täcker inte försäkringar skador som kan bli

Jag kan googla
  • Borstis

en elektriker installerade min tvättmaskin idag å det kostade 400 kr plus moms.

• a halleluja moment
    Borstis skrev 2007-08-08 21:23:01 följande:
    en elektriker installerade min tvättmaskin idag å det kostade 400 kr plus moms.
    va billigt!
    Grannen skulle installera in maskinen,ny lght ingen el som ska dras uttagen är klara,2000kr skulle de få betala
    This is what it sounds like.......when doves cry.......
  • SVejsan

a halleluja moment skrev 2007-08-08 21:10:13 följande:

klart det går att ha den nära duschen,är ju inte så att ni duschar i hela badrummetatt installera den är inte så billigt.Inget sambon kan göra själv?
    Nja inte hur nära som helst...

Reglerna står i paragraf 701 i starkstömsföreskifterna:

www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004381/1999_5.pdf

Står tvättmaskinen i ett badrum eller
    annat våtutrymme ska den kopplas till en
    fast anslutningsdosa i väggen eller till ett
    jordat uttag (230 V) med jordfelsbrytare.
    Uttaget måste sitta minst 1,7 meter upp på
    väggen och inte närmare än 0,6 meter från
    badkar eller dusch ...
Svar på tråden install.av tvättmaskin?