• Ajabaja

Faktura Tradera

Ni som säljer på Tradera, hur går det till när ni betalar fakturor till dem? Alltså de fakturor för serviceavgifter, arvoden och sånt. Ska man hålla koll på det själv eller får man ett email med fakturan i? Jag har nämligen idag fått en påminnelse på email på att betala en faktura, men jag har aldrig fått ett första mail om att det är dags att betala. Brukar man inte få det?
    Tack för svar på förhand.

• Svar på tråden Faktura Tradera
  • Sodaspring

Vi har fått faktura via email de gånger vi sålt på tradera.

ღAnthony jan 06ღBebis i magenღ
  • Greten

Man får själv hålla koll på fakturan genom sin sida på tradera. Har varit med om samma sak som du. Jag hade egentligen koll, men väntade mej ett mejl, det enda jag fick var en påminnelse.

• Ajabaja

Låter helt sjukt att man ska hålla koll själv. Jag säljer inte så ofta på Tradera, så det är ju inte så ofta jag loggar in där.

Greten, ringde du och klagade? Jag har ju fått en påminnelseavgift som jag inte har lust att pröjsa för.

• Lizard19

Har varit medlem där i 3 1/2 år och har alltid fått ett mail om min faktura...

Maila dem och fråga varför du inte fick den första fakturan

Ost ost ta i hyveln
  • Käj

Jag fick också ett mail idag om påminnelse (och påminnelseavgift på 50 kr). Har inte heller fått någon faktura via mail - trodde som du att man skulle få det. Det kan ju gå ganska lång tid mellan fakturorna...

• yaaniz

jag själv har en skuld där på typ 170kr som legat där i snart 3 år..jag trodde då dom inte gjorde så mycket med sina fakturor...men ack så fel jag hade.
    jag såld på min mammas användare..fick hög faktura som jag inte hade råd att betala då..fort dom attan hade den gått till fogden och nu ligger den på flera tisen..växer skyhögt..så jag säger bara det..akta er!!
    kolla hela tiden och betala in varend litet öre så inte samma sak händer er!!

• yaaniz
    yaaniz skrev 2007-08-09 07:37:30 följande:
    jag själv har en skuld där på typ 170kr som legat där i snart 3 år..jag trodde då dom inte gjorde så mycket med sina fakturor...men ack så fel jag hade.jag såld på min mammas användare..fick hög faktura som jag inte hade råd att betala då..fort dom attan hade den gått till fogden och nu ligger den på flera tisen..växer skyhögt..så jag säger bara det..akta er!!kolla hela tiden och betala in varend litet öre så inte samma sak händer er!!
    flera tusen ska det stå!
  • Greten
    Ajabaja skrev 2007-08-08 21:51:19 följande:
    Låter helt sjukt att man ska hålla koll själv. Jag säljer inte så ofta på Tradera, så det är ju inte så ofta jag loggar in där. Greten, ringde du och klagade? Jag har ju fått en påminnelseavgift som jag inte har lust att pröjsa för.
    Nej. Jag ringde inte o klagade. Jag betalade min skuld o struntade i att betala påminnelseavgiften. Har inte hört något från dem, så de nöjde väl sig med det.
    En annan gång mejlade jag dem o frågade om jag kunde få vänta med min betalning tills jag fått lön, som svar sa de att de kan inget göra, men att jag kan betala senare om jag vill, det enda som händer är att jag inte kan använda mitt konto sä länge. Det är ok tänkte jag, för det handlade bara om några dagar. Men så fel det blev. Vips fick jag brev från inkasso. Så det gick alltså inte att vänta!
    Var aktsamma säger bara!
  • NovaFilippa

Står ju om man kollar på sin a fakturor att de fakturerar runt den 15:e och brukar skicka it mail, men att det ej alltid funkar så man måste även hålla koll själv, eget ansvar.

• Nicke

Hello.
    Nu ska jag förklara en sak.
    Bolag är egentligen inte skyldiga att skicka några fakturor eller påminnelser alls och då menar jag ALLA bolag. Tex Telia behöver inte skicka (MEN man avtalar ju om att man ska faktureras så då måste de ju göra det). Du är skyldig att hålla reda på själv vad du ska betala. Fixar du inte det så får du inkasso på dig. :)

• Nicke

Men.. de flesta bolag gör ju det och när de säger att de ska göra det... så ska de ju göra det. :) Annars är det upp till individen själv att hålla reda på det som ska betalas. Bolagen påminner bara. ;)

• Urpan

Varför inte gå in med jämna mellanrum o titta. Det står ju klart o tydligt att de fakturerar den 15:de....

• sweetanna
    yaaniz skrev 2007-08-09 07:37:30 följande:
    fort dom attan hade den gått till fogden och nu ligger den på flera tisen..växer skyhögt..
    innan en skuld går till fogden får man ev påminnelser, brev från inkasso- kanske även påminnelser därifrån..så fort som du beskriver det går det inte. vad menar du med, "trodde inte de gjorde så mycket med sina fakturor"- självklart går det vidare, det är ett bolag som alla andra =)
  • Ajabaja

Jag ringde dit och de strök påminnelseavgiften. Hon sa att de skickar alltid ut en faktura via email men ibland är det fel på mailservrar och dylikt så det finns ingen garanti för att mailen kommer fram.
    Jag kan förstå att det är lätt att komma ihåg att man kanske har en faktura på Tradera att betala om man är en flitig användare av siten. Jag har dock inte använt den så många gånger, det kan gå månader mellan gångerna. Mellan de tillfällena så glömmer jag ibland bort att Tradera existerar, det är ingen sida jag besöker regelbundet. Därför är det inte så lätt att komma ihåg att logga in där och kika efter fakturor. Allrahelst inte eftersom jag alltid fått dem på mail förut.
    Nåväl.. problemet är ju löst nu. Tack för svar!

• Nicke

Företagen kan skicka till kronofoden samma dag som betalningen skulle ha varit inne om de vill. De är inte skyldiga att skicka dig något om ni inte kommit överens om det.

sweetanna skrev 2007-08-12 13:39:43 följande:
    innan en skuld går till fogden får man ev påminnelser, brev från inkasso- kanske även påminnelser därifrån..så fort som du beskriver det går det inte. vad menar du med, "trodde inte de gjorde så mycket med sina fakturor"- självklart går det vidare, det är ett bolag som alla andra =)
  • Sommaren22juni1979
    Niklas skrev 2007-08-17 00:03:37 följande:
    Företagen kan skicka till kronofoden samma dag som betalningen skulle ha varit inne om de vill. De är inte skyldiga att skicka dig något om ni inte kommit överens om det.
    Så fungerar det inte riktigt, företagen väntar i regel några dagar , för du har rätt att betala in samma dag som räkningens sista datum är , det fick jag reda på idag av fogden och av företaget jag missat räkningen till , som dessutom hade hamnat hos min granne...

Men tyvärr så är det även så att numera sedan lagen gått i mål så är risken högre numera att hamna på kronan då företagen kan påstå att de skickat ut en faktura men egentligen inte har gjort det ...

Läste det för ett tag sedan på aftonbladet samt i andra diverse tidningar..
    En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Nicke

Jo, det funkar så.
    Klart du har hela dagen på dig att betala men finns pengarna inte senast det datumet så kan de skicka till fogden om de vill. Hur sen företagen gör är en annan femma. Att de väntar, visst. De KAN dock skicka direkt om de vill.
    Det var det jag ville få fram.

Varför skulle företagen ljuga om att de skickat räkning om de inte gjort det?
    Det är inte speciellt kul och roande att driva ärenden via kronofogden.
    Det är mycket pappersarbete och man måste dessutom ligga ute med kostnaderna innan kunden betalar. Jag driver själv bolag. Likaså min fru.

SessanLindberg skrev 2007-08-17 00:08:08 följande:
    Så fungerar det inte riktigt, företagen väntar i regel några dagar , för du har rätt att betala in samma dag som räkningens sista datum är , det fick jag reda på idag av fogden och av företaget jag missat räkningen till , som dessutom hade hamnat hos min granne...Men tyvärr så är det även så att numera sedan lagen gått i mål så är risken högre numera att hamna på kronan då företagen kan påstå att de skickat ut en faktura men egentligen inte har gjort det ... Läste det för ett tag sedan på aftonbladet samt i andra diverse tidningar..
Svar på tråden Faktura Tradera