• Venus82

hur är opastöriserad mjölk?

har ingen koll på sånt?? vad e detta? I vilka mjölk produkter finns det??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-08 21:55:14:
    finns det i Den skrattande kon en sorts ost typ trekantig haha:)

• Svar på tråden hur är opastöriserad mjölk?
  • LyNxQ

Vissa ostar bla.. vet inte om det finns nån yoghurt etc som är opastöriserad..

• lata kocken Johanna

det finns i princip inte på andra ställen än på bondgården...

sen är det några få sorters ost

det måste enl lag framgå av innehållsförteckning och/eller meny, skyltar etc OM en mjölkprodukt är opastöriserad

smakmässigt är det liten skillnad på opastöriserad och pastöriserad mjölk
    största skillnaden gör honogeniseringen (tänk gammaldags mjölk, den som brukar finnas runt jul, och vanlig standardmjölk)

• Murloc

Sådan drack jag när jag var liten. Smakar som gammaldags mjölk.

• lata kocken Johanna

NEHEJ DU ts där har du fel!

i skrattande kon är det PASTÖRISERAD mjölk och den är dessutom behandlad med smältsalter så den är steril innan förpackning

• Mor till solsken

Men ni, ibland står det högpastöriserad mjölk. Finns det också lågpastöriserad och vad är skillnaden?

• lata kocken Johanna

hållbarheten!
    Högpastöriserad håller länge kan förvaras i rumstemp
    lågpastöriserad förvaras i kylskåp och kortare tid

alla sjukdomsalstrande mikrober är döda oavsett pastöriseringsgrad

och högpastöriserad smakar lite kokt nästan

• Mor till solsken

Jaha, OK, läste det på arlas vaniljyoghurt. Tycker inte den smakar kokt och inte tänker jag förvaran den i rumstemperatur heller. Då förstår jag skillnaden, tack!

• lata kocken Johanna

Sen är det skillnad mellan högpastöriserad och Ultrahög - ofta står det inte vilken som avses

UHT är såndär kaffemjölk som man kan ha i tre månader i rumstemp

högpast är bara för att få bättre hållbarhet

• Mor till solsken

Jaha, så den där läskiga kaffemjölken som jag inbillade mig hade all möjlig "skit" i sig är bara ultrahög. Var ju bra iofs om jag nu skulle ta mjölk i kaffet ngn gång. Lite spännande hur det funkar är det faktiskt.

• lata kocken Johanna

nejdå den är bara näst intill kokt och sen sterilt förpackad

• LyNxQ

Har smakat på arlas budgetmjölk, den heter Klöver tror jag.. Den är högpastöriserad och inte alls god!
    Jag tycker vanlig hederlig lågpastöriserad mjölk är MYCKET godare!
    Dock är yoghurt och sånt där ofta högpastöriserat tror jag
    (=upphettad till högre temperatur)

Typ Brieost och vissa mögelostar är tillverkade av opastöriserad mjölk.
    Dock är iallafall mögelost helt okej om den är tillräckligt upphettad! (=ex ungsgratinerad)

Halloumiost ska man tydligen inte äta (läste jag efter att jag ätit en massa när jag var gravid), men jag vet inte om det är okej om den är välgrillad.. (vilken den som jag åt var)

• lata kocken Johanna
    LyNxQ skrev 2007-08-10 14:50:20 följande:
    Typ Brieost och vissa mögelostar är tillverkade av opastöriserad mjölk. Dock är iallafall mögelost helt okej om den är tillräckligt upphettad! (=ex ungsgratinerad)

Halloumiost ska man tydligen inte äta (läste jag efter att jag ätit en massa när jag var gravid), men jag vet inte om det är okej om den är välgrillad.. (vilken den som jag åt var)
    Brieost och andra mognadslagrade mjuka ostar är i de allra flesta fall pastöriserade!
    MEN de kan vara ÅTERkontaminerade

ALL ost som är upphettad till minst 70grader i centrumtemp är OK
    även Halloumi
    De flesta ostar är smälta vid det laget men halloumi mjuknar bara lite
  • lata kocken Johanna

att produkten efter pastörisering blivit smittad igen pga att den legat på en yta som har mikrober på sig tex

eller som det vanligaste som köksamatörer gör
    använder samma skärbräda, stekspade, kniv eller dylikt till rå resp tillagad kyckling och då återkkontaminerar kycklingen med salmonella eller camphylobacter

• LyNxQ

Tänkte nästan att det betydde det..
    Ja, det är väl ingen sådär jättestor risk att bli smittad av listeria och såntdär.. Större är ju risken för "vanlig matförgiftning".. Men är det farligt för fostret??

• lata kocken Johanna

vanlig matförgiftning är inte farligt för fostret

problemet är att listeria är lurigt
    det finns överallt men det är först när mängderna blir för stora som det är skadligt och kan smitta fostret

Får det en chans att växa så finns risken för att det finns skadliga mängder

det klarar sig dåligt i konkurrens med andra mikrober men i miljöer där andra mikrober saknas eller är hämmade pga miljön så kan de få chansen men det tar tid innan de finns i tillräcklig mängd
    Ex vaccade produkter som inte upphettas före tillagning (som pålägg, gravad elelr rökt fisk, kyld krabba) och mjuka mognadslagrade ostar

Svar på tråden hur är opastöriserad mjölk?