• Anonym (snåliz)

betala barnvakten svart el vitt. Billigast?

Har hört att man får lov att betala barnvakt, hundrastare el för annan tjänst "svart" lagligt utan att skatta för det upp till en viss summa. Stämmer detta?
    Och om man ändå väljer att betala vitt, vad skulle det kosta i övriga avgifter (förutom lönen då) ??

• Svar på tråden betala barnvakten svart el vitt. Billigast?
  • Anonym (eh?)

Hur ska man kunna betala vitt?

• Anonym (snåliz)

ja...genom att betala in skatt

• Jasmine1984
    Anonym (eh?) skrev 2007-08-08 21:58:13 följande:
    Hur ska man kunna betala vitt?
    Man betalar in arbetsgivaravgifter.

Jag vet inte om man får ge svart lön upp till en viss summa, jag tror att det är den som jobbar som får tjäna en viss summa per år skattefritt. Men det ska fortfarande deklareras för. Men tror att arbetsgivaravgifter ska ändå betalas in. Det är ju något pigavdrag som jag tror det kallas som är nytt. Då får man dra av för städ tjänster i hemmet och barnvakt etc. Men helt utan avgifter blir det inte, men billigare skulle det i alla fall bli.
    Våra dagar i bilder: robinw.bilddagboken.se/
  • Anonym (snåliz)

Vart kan man ta reda på mer om sånt?

• LoppanL

borde väl vara skatteverkets hemsida..
    tror det är att om du under ett år betalar personen mindre än 1000 kr måste du inte redovisa t skatteverket. betalar du mer måste du redovisa men personen som får pengarna gör inbetalningen t skatteverket. vet inte om det finns ytterligare nån gräns när du ska betala in..

• cloudberry79

www.skatteverket.se/skatter/hushallsnaratjanster.4.383cc9f31134f01c98a80002182.html

Sammanfattning:

Om det är max 9999 kronor vi talar om så ska den som får betalt själv betala in egenavgifter.

Om det är mer än 1000 kronor men max 9999 kronor så ska du lämna kontrolluppgift till Skatteverket om hur mycket du betalat ut.

Om det är 10000 kronor eller mer så ska du betala arbetsgivaravgifter från första kronan.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Anonym (snåliz)

Okeej, så om den som får betalt tjänar låt säga 5000:-/år...ska han el hon då SJÄLV betala in sina egenavgifter? Hur mkt är det?
    Behöver inte jag göra något då eller anmäla något?

• Birgitta2

Anonym (snåliz) skrev 2007-08-09 13:03:22 följande:

Okeej, så om den som får betalt tjänar låt säga 5000:-/år...ska han el hon då SJÄLV betala in sina egenavgifter? Hur mkt är det?Behöver inte jag göra något då eller anmäla något?
    De sociala avgifterna ligger på ca 32,40 procent av bruttolönen. Sen skall ju skatt betalas om man tjänar över en viss summa per år.
Svar på tråden betala barnvakten svart el vitt. Billigast?